Vestlandet

ISBN13 9788203362712

EAN 9788203362712

Omtalt sted Vestlandet

Vestlandet, Erlend O. Nødtvedt

Fantastisk. Dette er årets julegavetips til alle; nesten alle.
Det er nok ikke alle som er så heldige at de er fra Vestlandet, har slektninger der, eller derfra, har forretningsforbindelser eller studievenner derfra; men har dere det, eller har lyst til å bli bedre kjent med, og dermed få en større forståelse om hvorfor vi er som vi er; les denne boka.

Bakteppet er at veien over Filefjell er et grusomt stykke vei. Så grusomt at Fridrik den andre, i 1563, fritok bøndene i Lærdal for militærtjeneste mot at de vedlikeholdt veien over Filefjell og ned til Lærdal. Veien mellom Bergenshus og Akerhus. Veien som knytte dei som hater sitkagran, sentralmakta og heslige embedsmenn med østlandsdialekt, sammen.
Løftet ble fornyet av disse Fridrikene, den ene etter den andre, men i 1799 ble Lærdølingene kalt inn til militærtjeneste.........då vart det bråk.

Naturlegvis vart det det, og naturen på Vestlandet er både kontrastfylt og dramatisk. Det vart uvêr, og Anders Lysne blåste folk i hop, reiste dei mot makta og sto i stormen - heilt til han bokstavleg talt, på Fridriks ordre, miste hovudet i Bergenshus.

Dette er historie. Forteljinga i boka er i moderne tid, svært godt fortalt av Erlend, om Yngve og Erlend som stjel Anders sin skalle i Bergen, tek den med på ei slags signingsferd i ein Toyota Camry, rundt på veier og bruer, i tronge dalar og bratte stup, i dette dramatiske Vestlandet - med sjølveste Austmannen i hælene.
Denne færda er ei dannelsesreise, kor dei viser fotefara til nokre, på sin veg for å vitje andre nolevande store kunstnarar på Vestlandet - kor Yngve har som mål å måle eit portrett alle dei store til ei utstilling i Lærdal, når Vestlandets frigjøringsfront har ei markering i Lærdal. Kan nevne store navn i fleng; dei eg i skrivande stund hugsar:

Olav H Hauge, Per Sivle, Sæverud, Torsheim, Hovland, Rolv Sagen, Jon Fosse, Agnes Ravatn, Einar Økland, Jakob Sande, Ivar og Kari Medaas, men der er fleire som er nevnt, bilete som er skildra.

Dette er ei fantastisk flott bok. Ein debutantroman, som hyller Vestlandet, Vestlendingen og distrikstnorge. Eg gler meg til å følge forfattaren vidare, og eg føler at no har Vestlandet fått vår eigen Atro Passillina.

Vestlandet, roman av Erlend O. Nødtvedt. “Rein fest og sælebot” skrev Martha Norheim. Enig i det. Og den bærer preg av at det er en frodig og litt vilter lyriker som har skrevet sin første roman. Jeg brukte lang tid på denne, fikk ikke lest så lenge om gangen, derfor tok det så lang tid. Du må sette deg til rette og bare ta et jafs når du først leser. Hvis jeg skal lese den en gang til skal jeg prøve å lese den i ett. Fascinerene burlesk og karnevalistisk. Hvert avsnitt kan siteres som et lite stykke småabsurd magisk realisme. Og jeg sier bare en ting: Anders Lysne. Les om han nederst i teksten, da er du veldig bra forberedt til å lese boka. Her et lite utdrag fra romanen: -Huttetu, Yngve, dette må være en av de aller største fyllekjøringsbragdene i historien! -Dette var ingenting. Det er tross alt Anders Lysne og de guttene som har bygget veien, man må bare sette seg inn i tankesettet. Det var verre den gangen jeg tapte et veddemål og måtte rygge hele veien fra Bergen til Os.” Anders Olson Lysne (født 1764, død 1803) ledet Lærdalsbøndenes opprør i 1800-1801 mot militærtjeneste i tillegg til arbeidsplikt på Kongeveien. Bøndene i Lærdal hadde vært fritatt fra militærtjeneste på grunn av det store pliktarbeidet på veien over Filefjell. Han ble dømt til døden og halshugd i juni 1803 i Bergen. De andre lederne for opprøret ble fengslet.[2] Lærdølenes militærtjeneste var organisert som det Det Lærdalske lette infanterikompani.

• Er det sant? Finnes det fremdeles embedsmenn? Jeg trodde det var sånt mødre skremte barna sine med. "Nå må du sove, ellers kommer det embedsmenn og legger ned lokalsykehuset"?

Er det så vanskelig å forstå at veier skal være smale og ferger skal ha kiosker?

...Vestlandet er ikke et sted, det er en tilstand, et vesen.

Blir glad av å finne følgjande beskrivelse av heimstaden min: "... jeg prøver å se opp mot fjellene for å se om det finnes en spesiell topp eller formasjon som gjør at regnet samler seg her, forstå hva som får regnhæren til å akkurat på dette stedet å sette inn sin offensiv, regnets brohode, nedbørens kultsted, skyenes pilegrimsmål etc., men jeg ser kun grått fallende vann, sikten er bare på noen meter".

Dette er vei, vi elsker Skjervet, en virkelig klassisk vei, barrieren mellom Hardanger og Voss, og lenge den eneste veiforbindelsen mellom Bergen og Hardanger. Nevnt i et diplom fra 1343, veien til Angr. Klassiske hårnålsvinger, det er ikke en skikkelig vei hvis man ikke må ned i første gir i svingene, en sakte sikksakk, hesteskosving på hesteskosving i møysommelig klatring, nye perspektiver for hver sløyfe.

En leseutfordring med 25 bøker på Facebook

4: Afrikansk forfatter: "Things fall apart" av Chinua Achebe

5: Vinner av Bokhandlerprisen: Tysteren av Jan-Erik Fjell

6: Bok du hadde tenkt å lese i 2019: "Stormfulle høgder" av Emily Bronte

7: Russisk klassiker: Idioten av Fjodor Dostojevskij

8: Favorittbok fra da du var barn/ ungdom: "To Kill A Mockingbird", by Harper Lee

9. Bok du ikke klarte legge fra deg: "Blodleie" av Johan Theorin

Målet er 55 bøker

Her er listen for Leseutfordringen på Facebook - 12 bøker

Her er kategoriene:
-En bok utgitt i 2019
-En bok skrevet av en asiatisk forfatter
-En bok med en person med et handikap
-En bok som er filmatisert
-En bok med et dyr i tittelen
-En grafisk roman
-En klassiker du ikke har lest tidligere
-En bok med blått omslag
-En bok i en sjanger du ikke leser så ofte
-En bok som har vunnet Nordisk råds litteraturpris
-En bok som ble utgitt det året du fylte ti år
-En bok med en tittel som begynner på S

Bøker jeg har lest sammen med Litteraturhusets "Lesesirkel for samtidslitteratur"?

• "Ta hand om deg - roman" av Lars Ove Seljestad
  • "Seg til inkjes - roman" av Lars Svisdal