Alt som før

av (forfatter) og Terje Holtet Larsen (redaktør).

Oktober 2018 Heftet

34 av Kjell Askildsens mesterlige noveller, i et utvalg som veksler mellom eldre og nyere noveller. Utvalg og forord av Terje Holtet Larsen.

"Det er en invitasjon til noe som forhåpentligvis vil kunne gi nye opplevelser av den enkelte novellen og av dette forfatterskapet, et forsøk på å åpne for noen nye perspektiver. Fordi man har å gjøre med en forfatter som har utforsket det lille prosaformatets muligheter med en sånn intensitet, er det snakk om komplekse tekster. Klare, men ikke enkle. Hvis man leser dem i et litt annerledes lys enn det man er vant til, risikerer man å oppdage noe annet, noe nytt." Fra Terje Holtet Larsen forord.

Boka inneholder 34 av forfatterens noveller hentet fra novellesamlingene "Heretter følger jeg deg helt hjem" (1953), "Kooperatøren" (1954), "Kulisser" (1966), "Ingenting for ingenting" (1982), "Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten" (1983), "En plutselig frigjørende tanke" (1987), "Et stort øde landskap" (1991), "Hundene i Tessaloniki" (1996) og "Samlede noveller" (1999).

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2018

Jeg er en fåmælt mann, men det hender at jeg snakker med meg selv. Det jeg sier da, synes jeg er nødvendig å få sagt.

Jeg bor i en kjeller; det er i enhver forstand et resultat av at det er gått nedover med meg.

...ingen tror sine egne ører mindre enn to hundre meter fra et fossefall. Hørselshallusinasjoner - først og fremst hører man sitt eget navn, det er vel et resultat av selvopptatthet.

Når jeg har kommet meg gjennom nok pensum, om det noen gang skjer.

• "Kulisser - noveller" av Kjell Askildsen
  • "Heretter følger jeg deg helt hjem - noveller" av Kjell Askildsen
  • "Svingstol og andre tekster" av Dag Solstad
  • "En plutselig frigjørende tanke" av Kjell Askildsen
  • "Samlede noveller" av Kjell Askildsen
  • "Hvor er det blitt av alle gutta? - dikt i utvalg 1973-90" av Lars Saabye Christensen