Tatt av vinden

av (forfatter), Ben Horne (oversetter), Charles Kent (oversetter) og Eli Okkelmo (oversetter).

Aschehoug 2007 Heftet

Den dramatiske handlingen i denne romanen er hentet fra den amerikanske borgerkrigen, der vi møter den vakre, egenrådige Scarlett O'Hara og den uimotståelige gambleren Rhett Butler.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203210051

EAN 9788203210051

Serie Must

Genre Historisk litteratur Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Sørøstlige stater

Dette var yndlingsboka mi da jeg var 15-16 år, og jeg vet ikke hva jeg ville synes om den nå som 31-åring. Men dengang traff den meg veldig! Det er en vakker og vond kjærlighetshistorie, og jeg identifiserte meg med hovedpersonen Scarlett o'Hara da hun var forelsket i en mann som hun ikke egentlig kjente. - At hun tilla mannen hun var forelsket i alle de egenskapene hun drømte om at han skulle ha, og faktisk ikke helt innså at det var mulig at han kunne være annerledes. Hvis jeg hadde lest denne boka i dag ville jeg antakelig vært mer interessert i alt den beskriver om livet under den amerikanske borgerkrigen, og jeg ville fått enda større (men kanskje en annerledes) glede av boka.

After all, tomorrow is another day

"Han ferdedes i en indre verden som var vakrere enn Georgia, og det var bare motstrebende han kom tilbake til virkeligheten. Han så på folk, og verken likte dem, eller ikke likte dem. Han så på livet og ble verken glad eller tungsint. Han så verden og sin plass i verden uten illusjoner, bare trakk på skuldrene og snudde seg til musikken og bøkene og den verden som var bedre."

She loved him, she wanted him and she did not understand him.

Be different and be damned

“All wars are sacred”, he said. “To those who have to fight them. If the people who started wars didn’t make them sacred, who would be foolish enough to fight?” (…) “There is never but one reason for a war, and that is money.”

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

I forbindelse med verdens bokdag 2006 spurte Museum, Libraries and Archives Council (MLA) britiske bibliotekarer hvilken bok alle voksne burde lese før de dør. Her finner du resultatet av undersøkelsen.

Listen hos The Guardian.

Mye fransk, mye bra!

Hvor mange har dere lest av disse?

Times Educational Supplement (TES) har spurt 500 lærere hvilke bøker de liker best, og dette er resultatet.

• "Lady Chatterleys elsker" av D.H. Lawrence
  • "Juvikfolket" av Olav Duun