Tilværelsens uutholdelige letthet

av (forfatter), Kjell Olaf Jensen (oversetter) og Michael Konupek (oversetter).

Cappelen 2006 Heftet

Romanen handler om kjærlighet, erotikk, trofasthet og alvor. Det handler om Tereza og Tomas og deres samliv i Tsjekkoslovakia før og etter 1968. Tomas mister jobben som kirurg, selv om "landet" trenger ham, fordi han ikke vil bøye seg for diktaturets lover.

En roman om kjærlighet, tilfeldigheter, sjalusi, trofasthet, alvor, letthet, lettlivethet, svik ... Hvor slutter det ene og begynner det andre? Hva er kjernen i det hele?Kundera fastslår ingenting. Gjennom sine personer viser han frem paradoksene, selvmotsigelsene, tilfeldighetene og nyansene i tilværelsen. Denne kjærlighetsromanen er som en komposisjon hvor stadig nye variasjoner forbinder fortelling, drøm og refleksjon. Aldri før har Kundera som her forenet alvor og løslevnet, tilværelsens tyngde og letthet. En klassiker fra en av Europas største samtidsforfattere.Milan Kundera (f. 1929) begynte å skrive i hjemlandet Tsjekkoslovakia, men emigrerte til Frankrike i 1975. Han har vunnet en rekke priser, og flere av bøkene hans har oppnådd status som moderne klassikere.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788202242084

EAN 9788202242084

Omtalt sted Tsjekkoslovakia

Lesenivå Voksen

Tildelt litteraturpris Riksmålsforbundets oversetterpris 1984

Det målet man forfølger, er bestandig tilslørt. En pike som har lyst på en ektemann, har lyst på en ting som er fullstendig ukjent for henne. Den unge mannen som løper etter æren, har ingen anelse om hva æren er. Det som gir opplevelsen vår en mening, er bestandig noe vi overhodet ikke vet noe om. Sabina vet heller ikke hva slags mål som skjuler seg bak ønsket om å forråde. Tilværelsens uutholdelige letthet, er det det som er målet?

For there is nothing heavier than compassion. Not even one's own pain weighs so heavy as the pain one feels with someone, for someone, a pain intensified by the imagination and prolonged by a hundred echoes.

Det å ligge med en kvinne og det å sove sammen med henne er to lidenskaper som ikke bare er forskjellige, men delvis motstridende. Kjærligheten viser seg ikke i ønske om å ligge med en kvinne (dette ønsket retter seg mot en talløs mengde kvinner), men i ønsket om å dele sin søvn (dette ønsket retter seg bare mot én eneste kvinne).

For Tereza var boken tegnet som gjorde at hun gjenkjente et hemmelig brorskap. Mot den vulgaritetens verden som omgav henne, hadde hun faktisk bare ett eneste våpen: de bøkene hun lånte på folkebiblioteket, og først og fremst romaner - hun leste stabler av bøker, fra Fielding til Thomas Mann. Bøkene gav henne en sjanse til innbilt flukt og rev henne løs fra et liv som ikke ga henne noen form for tilfredsstillelse, men de betød også noe som gjenstander: Hun likte å rusle rundt i byen med bøker under armene. For henne var bøkene det samme som den elegante spaserstokken var for 1800-tallets dandy. De skilte henne ut fra de andre.

Menneskets liv er noe som skjer bare en eneste gang, og vi kan aldri få kontrollert hvilken avgjørelse som var riktig og hvilken som var gal, for i enhver situasjon kan vi bare bestemme oss en gang. Vi får ikke noe annet, tredje eller fjerde liv for å kunne sammenligne forskjellige avgjørelser.

Noen titler griper fast i meg, gir ikke slipp. Dette er titler som lever sitt eget liv, nærmest fristillet fra boken som bærer dens navn. De er diktverk i seg selv - og skaper sine egne bilder.

Her var det vanskelig å begrense seg; mange sterke titler meldte seg på. Listen er klart subjektiv, avspeiler mine preferanser.

Venter spent på forslag og synespunkter fra dere! Noen jeg har glemt? Noen som ikke skulle ha vært her?

NB - det er tittelen, ikke boken, som har gjort seg fortjent til en plass på denne listen.

Her har jeg et problem, skal jeg kommentere bøkene eller titlene? Hva mener dere?

Denne listen er en reaksjon på Esquires liste.

Bøkene er ikke rangert.

Lenke til den originale listen.

Særlig lange titler

• "Udødeligheten" av Milan Kundera