Tilværelsens uutholdelige letthet

av (forfatter), Kjell Olaf Jensen (oversetter) og Michael Konůpek (oversetter).

Den norske bokklubben 2002 Innbundet

Romanen handler om kjærlighet, erotikk, trofasthet og alvor. Det handler om Tereza og Tomas og deres samliv i Tsjekkoslovakia før og etter 1968. Tomas mister jobben som kirurg, selv om "landet" trenger ham, fordi han ikke vil bøye seg for diktaturets lover.

Forlag Den norske bokklubben

Utgivelsesår 2002

Serie Århundrets bibliotek

Omtalt sted Tsjekkoslovakia

Tildelt litteraturpris Riksmålsforbundets oversetterpris 1984

Litt pretensiøs, men en jævlig modig og deilig roman

Läser svenska översättningen Varats olidliga lätthet.

Citat Göran Hägg ur 1001 böcker du måste ha läst innan du dör:

"Boken blev en bestseller och kultroman beroende på den märkliga berättarkonsten, den filosofiska idén och den överlägsna erotiska psykologin. Samt med någon hjälp av den egentligen rätt annorlunda filmen, där Lena Olin i den mest markanta rollen: erotiskt poserande med plommonstop."

For meg ble det for lite tempo i boken. Handler om kjærlighet, utroskap og frihet. Har lest mange bøker i denne kategorien, denne var ikke en av de beste dessverre.

Ble ikke helt overbevist. Mange av de samme situasjonene sett fra ulike synspunkt, som ikke ga meg noe. Kjedelig egentlig.
Boka blir jo hyllet verden over, og den står på 1001-lista, så ikke ta mitt ord for god fisk…

Det målet man forfølger, er bestandig tilslørt. En pike som har lyst på en ektemann, har lyst på en ting som er fullstendig ukjent for henne. Den unge mannen som løper etter æren, har ingen anelse om hva æren er. Det som gir opplevelsen vår en mening, er bestandig noe vi overhodet ikke vet noe om. Sabina vet heller ikke hva slags mål som skjuler seg bak ønsket om å forråde. Tilværelsens uutholdelige letthet, er det det som er målet?

For there is nothing heavier than compassion. Not even one's own pain weighs so heavy as the pain one feels with someone, for someone, a pain intensified by the imagination and prolonged by a hundred echoes.

Det å ligge med en kvinne og det å sove sammen med henne er to lidenskaper som ikke bare er forskjellige, men delvis motstridende. Kjærligheten viser seg ikke i ønske om å ligge med en kvinne (dette ønsket retter seg mot en talløs mengde kvinner), men i ønsket om å dele sin søvn (dette ønsket retter seg bare mot én eneste kvinne).

De virkelig alvorlige spørsmålene er nemlig de - og bare de - som kan formuleres av et barn. Bare de mest naive spørsmålene er virkelig alvorlige spørsmål. Det er de undringene det ikke finnes noe svar på. Et spørsmål det ikke er noe svar på, er en hindring som stanser en, slik at man ikke kommer lenger. Med andre ord: Det er nettopp de spørsmålene det ikke finnes noe svar på, som markerer ytterpunktene for menneskets muligheter og som trekker opp grensene for tilværelsen vår.

«Og hvorfor bruker du ikke styrken din mot meg fra tid til annen?» sa hun.
«Fordi det å elske er å gi avkall på styrken,» sa Franz lavt.

Denne listen er en reaksjon på Esquires liste.

Bøkene er ikke rangert.

Lenke til den originale listen.

Noen titler griper fast i meg, gir ikke slipp. Dette er titler som lever sitt eget liv, nærmest fristillet fra boken som bærer dens navn. De er diktverk i seg selv - og skaper sine egne bilder.

Her var det vanskelig å begrense seg; mange sterke titler meldte seg på. Listen er klart subjektiv, avspeiler mine preferanser.

Venter spent på forslag og synespunkter fra dere! Noen jeg har glemt? Noen som ikke skulle ha vært her?

NB - det er tittelen, ikke boken, som har gjort seg fortjent til en plass på denne listen.

Her har jeg et problem, skal jeg kommentere bøkene eller titlene? Hva mener dere?

Europa
Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende land.
Målet er å lese bøker fra hele verden - Her er bøker fra Europa. Forslag mottas gjerne :)

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

Her er det litt av hvert! Bøkene kommer litt hulter til bulter, og er ikke rangert. Det er vanskelig å gjenkalle i detalj hva som er årsaken til at jeg husker akkurat disse titlene som leseopplevelser utenom det vanlige. Det hadde absolutt vært plass til flere bøker på lista, og mange av titlene kunne utvilsomt vært bytta ut med andre, jeg ser blant annet at det er altfor få Dag Solstad-titler her. Dette er ikke et forsøk på å lage ei liste over tidenes beste bøker. Hadde jeg prøvd å lage ei slik liste, ville den sett annerledes ut.

• "Latterlige kjærlighetshistorier" av Milan Kundera
  • "Udødeligheten" av Milan Kundera