Mørk engel

av (forfatter) og Silje Beite Løken (oversetter).

Bazar 2012 Innbundet

Den 17 år gamle kunststudenten Karou er ikke som andre tenåringer. Hun er født med naturlig blått hår, tegner monstre som muligens er virkelige, forsvinner på mystiske "ærend" og snakker mange språk som ikke alle er menneskespråk. På søken etter sannheten om seg selv møter hun den vakre, forfulgte Akiva, og fanges i en brutal krig med vesener fra en parallell verden. Dette er den første boka om Karou.

Forlag Bazar

Serie Ønskemesterens datter (1)

Genre Fantasy

Forfatter: Laini Taylos
Utgitt (Norge): 1. februar 2012
Originaltittel: Daughter of Smoke and Bone
Original utgivingdato: 27. september 2011, US
Karou vet ikke hvem hun er eller hvor hun kommer fra. Hun lever et todelt liv. Ene delen foregår i menneskeverdenen som en skolejente i Praha. Den andre delen som sendebud for ønskemesteren Brennstein. I den ene delen av livet hennes er alle mennesker, og i den andre hennes familie av kimærer, dem hun vokste opp hos. En dag stenges alle portaler inn til ønskemesterens annenstedshen, og Karou blir angrepet av en engel. Hun er blitt dradd inn i en krig mellom to raser, Kimærene og Serafene (”engler”). Hva skal hun gjøre? Kommer hun aldri til å få se familien sin igjen, eller vite hvem hun er? Karou bestemmer seg for å ta saken i egne hender og finne en vei tilbake til annenstedshen. På ferden blir hun bedre kjent med serafen som prøvde å drepe henne, Akiva.

Historien tar sted over hele jordkloden. Døren fra Brennsteins butikk fører ut hvor som hels i verden, akkurat dit Karou trenger å være for å fullføre oppdraget sitt. Dette er spennende, for hvem ønsker vel ikke å dra hvor som helst i verden? Vi får et lite innblikk av de forskjellige kulturene rundt om i verden. Spesielt Praha der mesteparten av historien tar sted, men også en del om Marokko. I tillegg finnes det en annen verden hvor Kimærene og Serafene lever, vi får vite mer om dette stede ved retrospektiv teknikk, historier fra fortiden.

Karou er en spennende karakter å lese om. Hun er viljesterk, tøff og skiller seg ut fra mengden. Med blått hår, nesten svarte øyner og et smil på lur. Hun har gitt opp å lyge om hvem hun er, og om det andre livet hennes, men smiler heller lurt hver gang noen spør henne om det. Dette gjør at det som snakker med henne lett tolker det som at hun tuller med dem. Samtidig som at hun er annerledes, -(Som at hun har en ønskemester som ”far” som gir hun ønsker som gjør at hun kan nye språk)- er hun også en vanlig tenåring som forelsker seg, blir trist, sur og ensom som alle andre. Navnet til Karou betyr håp på kimærenes språk, og du vil forstå hvorfor hun heter det om du leser boka!

Karou har alltid følt det som om hun mangler en del av seg selv. Når enda en bit av livet hennes blir revet vekk fra henne klarer hun ikke gjøre annet en å kjempe for å få den tilbake. Historien er interessant, og annerledes fra ting jeg har lest før. Det er ikke klare linjer for hvem som er slemme og hvem som er gode i krigen, og vi finner karakterer som er på begge sider. Man føler for begge rasene som kriger (kimærer og serafer).

Dette er den første boka jeg har lest på norsk på flere år. (Noe som viser til mine manglende skriveferdigheter (skriver bedre på engelsk, og jeg er (halvt) norsk) Det var gøy å lese historien på norsk. Ordvalgene som oversetteren gjorde, er med på å gjøre den så bra som den var på norsk. Språket er veldig muntlig og flyter lett til tider.

Jeg var ”hooked” på denne boka fra side en. Historien utviklet seg utrolig bra. Mot slutten må jeg dessverre innrømme at alt falt litt sammen, det skjedde litt for lite og det var flere kapitel skrevet fra en synsvinkel som jeg ikke syntes noe om. Men viss du ser bort i fra dette var den en helt fantastisk bok. Språket, historien, karakterene, settingen og plotet var drit kult og underholdende!

Er du sikker på at du vet hvem du er?

Karou er en helt vanlig tenåringsjente (tror hun). Hun er kunststudent i Praha (liker å fylle skisseboka si med monstre) og hun lider gjennom en fersk kjærlighetssorg. Hun er vel egentlig glad for at det har blitt slutt mellom henne og kjæresten, men hun liker ikke tomheten og ensomheten hun føler. Men heldigvis har hun en god venninne og en familie som hun ikke snakker om noen med for de er litt ... uvanlige, på en god måte. Men for den virkelige verdenen ville de nok ha blitt sett på som noe alt annet enn normale. De er vesener som ikke tilhører vår verden. Men Karou er glade i dem selv om hun ikke nevner "familiemedlemmene" for noen. Hun vil bare beskytte dem og seg selv (hun er den eneste i "familien" som ser menneskelig ut).

Brennstein har oppdratt henne som sin egen datter og hun gjør små ærender for ham som å levere og bringe mystiske ting over hele verden. En dag blir Karous tilværelse snudd opp ned da en mystisk "person" får øye på henne og følger etter henne. Han blir oppmerksom på det blå håret hennes og noe annet. Denne personen er Akiva, og er en slags djevel. Han forelsker seg i henne, og vil bli kjent med henne, men hvordan er det mulig med tanke på at de kommer fra to forskjellige verdener? Kan det oppstå kjærlighet mellom det gode og det onde?

Skjønner godt om dere ikke skjønner et kvekk av forklaringen angående boka, men det er en sær og vanskelig bok å forklare, spesielt hvis man ikke har lest mye av sjangeren; urban fantasy. Føler meg som en slags gærning når jeg prøver å forklare handlingen i slike bøker. Det er jaggu ikke lett. Men prøvde å forklare så godt jeg kunne ...

Uansett, jeg har alltid vært skeptisk til denne sjangeren for har lest mange slike bøker i det siste fra denne sjangeren som har vært temmelig middelmådige og stort sett det samme. Ofte føltes det ut som om man leste den samme boka om og om igjen. Men heldigvis er Mørk engel en bok fra denne sjangeren som skiller seg litt ut. Den er småfresh og nyskapende. Den er mørkere og dystrere, og det er detaljer i konseptet som skiller seg ut. Og det er svært sjeldent at jeg leser slike bøker uten at språket blir for barnslig. Her skrives det med "voksent språk" og mange av scenene og karakterene virker høyst levende. Det er lett å forestille seg det man leser og det skjer noe hele tiden. Det er heldigvis ikke mange dødpunkt.

Det eneste jeg vil trekke ned i boka og når det gjelder denne sjangeren er at jeg er lut lei av denne øyeblikkelig kjærlighetsgreia. En gutt og en jente (begge har spesielle krefter), de blir forelsket med en gang, og kjærligheten mellom dem er dyp og uendelig selv om de egentlig ikke kan være sammen med hverandre, for den ene partneren tilhører den gode verden og den andre partneren det onde. Jeg er lut lei av denne oppskriften. Det blir for typisk og masete. Det er på tide at noen bryter denne oppskriften og starter en ny formel. Og at hovedpersoner i bøkene hos denne sjangeren som regel er mellom 16 - 18 møter dyp og intens kjærlighet ved første øyekast og gjør alt for hverandre, det er så urealistisk for meg. Jeg er klar over at dette er en bok, men jeg får meg bare ikke til å tro på den delen av boka selv om det er fiction. Det blir for lettvint og en smule tåpelig at man møter sin store kjærlighet og en person man nesten vil dø for i en så unng alder osv ... Men det er min mening. Bortsett fra det inneholdt boka ander nyskapende elementer, heldigvis, som gjorde boka fengende mens jeg prøvde å ignorere denne standard kjærlighetshistorien.

Mørk engel har sine svakheter som jeg har påpekt tidligere i anmeldelsen, men hvis man ser bort i fra det, har boka mange andre spennende ingredienser. Boka består av masse spenning, fargerikt persongalleri, spennende personligheter, og mye sarkasme. Konseptet er mørkt og dystert, og det er godt å lese en bok fra denne sjangeren av en forfatter som har ordene med seg uten at det blir for barnslig. Kan godt leses av både ungdom og voksne og jeg er allerede godt i gang med å lese oppfølgeren i Ønskemesterens datter - trilogien, som er; Støv & stjerneskinn.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

En fantasy forfatter å legge merke til i mine øyne.

Jeg har allerede lånt meg bok nr 2 og ser frem til den.Tross litt småklissete kjærlighets skriving (Men litt må man vel i sannhetens navn tåle considering at målgruppa er jenter som også likte Twilight) så holder denne godt med et spennende og originalt persongalleri. Jeg ble inspirert til å tegne mange av karakterene i boka, og da holder det til å gå som en favoritt hos meg.

Karou er en sterk og original kvinnelig hovedfigur, med blått hår og monsterfamilie og det tåler man alltids mer av, og storyen forfatteren har laget rundt ønsker og tenner får meg til å tenke på en Tannfe gone bad;)

Neida, Brennstein minner overhodet ikke om den gode snille tannfeen vi er oppvokst med som legger tenna på hodeputa til småen i det hele tatt.

Og engelen/ serafen Akilla liker jeg! Han er en sånn ensom ulv som tør å gå imot faste regler og "familiebedriften", og en sånn antihelt må man jo like litt synes jeg. En som tør å tenke at selv om det alltid har vært sånn, så gjør det ikke nødvendigvis rett! ;)
-Samtidig som forfatteren klarer å vise at han er sårbar uten at det blir for mye av det gode.
Minner om en karakter fra Supernatural, bare i litt mer "ungdomsvennlig" versjon.

Hvis du er ute etter litt virkelighetsflukt så er denne boka å anbefale!;)

Det var en gang kjærlighet oppsto mellom en engel og en djevel. Det endte ikke godt.

Håp er ekte trolldom.

Ja. Bare synd han er århundrets rævhull. "Et digert, dumt hull" nikket Zuzana. En vandrende og snakkende sprekk. "Sprekk" Zuzana lo. "Den var bra."

Serafene var en høyere orden innen englehierarkiet, i alle fall ifølge kristne myter, som Brennstein hadde rynket på nesen av, noe han gjorde av alle religioner. "Mennesker har bare fått glimt av det ene og andre gjennom tidene," sa han. "Akkurat nok til å finne på resten. Det er et lappeteppe av eventyr med en og annen lapp som er sann."

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

Dette er ei liste over bøker som finst fleire av i same serie :) Gjer som meg og les den første. Du finn fort ut om dette er noko for deg. Har nett gått gjennom bokkilden.no for å finne ut om det er komt nokre nye i desse seriane. Men nokon er med for å gi info om desse bøkene som er verdt å lese :) Dette er ein peikepinn på kva eg les for tida. Må ordne ny ønskelåneliste til biblioteket her skjønner eg :) Må innrømme at nokon er bedre enn andre, men ramser dei opp likevel så kan du få ditt eige synstpunkt og nokon er på veg til å bli lest her heime :)

Fascinert av den vakre byen eller kanskje du skal på reise til Praha? Her er en liste med romaner hvor hele eller deler av handlingen foregår i Praha. Kom gjerne med tips til andre titler som passer inn i denne listen, så kan jeg oppdatere den.

Mål: 60
Mål 2: 70

• En bok anbefalt av en bibliotekar
  • En bok som har vært lese-listen alt for lenge
  • En bok bestående av brev
  • En lydbok
  • En bok av en ikke-hvit person
  • En bok med en av de fire årstidene i tittelen
  • En bok som er en historie inni en historie
  • En bok med flere forfattere
  • En spionthriller
  • En bok med en katt på coveret
  • En bok av en forfatter som bruker pseudonym
  • En bestselger fra en sjanger du vanligvis ikke leser
  • En bok av eller om en person med handikap
  • En bok som involverer reise
  • En bok med en undertittel
  • En bok som er publisert i 2017
  • En bok som involverer en mytisk skapning
  • En bok du har lest før som alltid får deg til å smile
  • En bok om mat
  • En bok med karriereråd
  • En bok fra et ikke-menneskelig perspektiv
  • En steampunk-roman
  • En bok med en rød rygg
  • En bok med handling lagt i villmarken
  • En bok du elsket som barn
  • En bok av en forfatter fra et land du aldri har besøkt
  • En bok med en tittel som er karakterens navn
  • En roman med handling lagt til en krig
  • En bok med en upålitelig forteller
  • En bok med bilder
  • En bok hvor hovedkarakteren er av en annen etnisitet enn deg
  • En bok om en interessant kvinne
  • En bok med handling lagt til to forskjellige tidsperioder
  • En bok med en måned eller ukedag i tittelen
  • En bok med handling lagt til et hotell
  • En bok skrevet av noen du beundrer
  • En bok som blir filmatisert i 2017
  • En bok med handling lagt til en høytid (ikke jul)
  • Den første boken i serie du ikke har lest før
  • En bok du kjøpte på en reise

27/40

Ekstra:

• En bok anbefalt av en forfatter du liker
  • En bestselger fra 2016
  • En bok med et familiemedlem i tittelen
  • En bok som tar for seg hele livet til en karakter
  • En bok om en innvandrer eller flyktning
  • En bok fra en sjanger eller undersjanger du aldri har hørt om
  • En bok med en eksentrisk karakter
  • En bok med mer enn 800 sider
  • En bok du fikk fra en bruktbokhandel
  • En bok som er nevnt i en annen bok
  • En bok om et vanskelig tema
  • En bok basert på mytologi

9/12

• "Guder & monstre" av Laini Taylor