Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten ; Et stort øde landskap ; Hundene i Tessaloniki

Oktober 2004 Heftet

Inneholder tre av forfatterens noveller: Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten handler om Thomas og inneholder en rekke små kapitler som forteller om den gamle mannens oppsummering av livet. Et stort øde landskap handler om frihetens muligheter og betingelser. Hundene i Tessaloniki: her forsøker forfatteren å beskrive den kommunikasjonen som skjer mellom mennesker når det fastlåste og avgrensede er et hinder og umulig å overkomme.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2004

Serie Oktober pocket

Tildelt litteraturpris Kritikerprisen. Voksen 1983

Vi hadde all trafikken mellom oss, og hverken han eller jeg våget å krysse gaten, det ville da også være dumt å miste livet av glede når jeg hadde holdt ut så lenge uten.

Jeg tenkte: Nå skal hun late som om ingenting har hendt. Så tenkte jeg: Det har jo ikke hendt noe.

• "Ingenting for ingenting - noveller" av Kjell Askildsen
  • "En plutselig frigjørende tanke" av Kjell Askildsen