Svingstol og andre tekster

Oktober 1994 Innbundet

Boka inneholder prosatekstene fra Svingstol (1967), samt tekster som Solstad skrev i årene 1966-1970.

"Svingstol og andre tekster" er en samling kortprosatekster. Noen av dem er på bare noen linjer, mens andre er lengre og minner om noveller. Solstad går inn i hverdagen og forsøker å tolke den i bevissthet om at våre liv ikke foregår i en drømmeaktig symbolverden, men i den hverdagen vi foraktelig kaller banal.

"Svingstol og andre tekster" inneholder samlingen som utkom i "Svingstol" i 1967, men presenterer også tekster som Solstad skrev i årene 1966-1970, bl.a. for Dagbladet, Profil og Vinduet, men klassikere som "Barn" og "Akropolis".

"Man får lyst til å følge denne unge dikteren også på tynn is. Man får i det hele tatt lyst til å følge ham." JOHAN BORGEN, DAGBLADET

Forlag Oktober

Utgivelsesår 1994

Skal vi avslutte med et punktum? Da må vi nok ha en setning til.

• "Sleng på byen" av Dag Solstad
  • "14 artikler på 12 år + 3 essays" av Dag Solstad
  • "3 essays" av Dag Solstad
  • "Artikler om litteratur 1966-1981" av Dag Solstad
  • "Spiraler - noveller" av Dag Solstad
  • "Artikler 1993-2004" av Dag Solstad
  • "Medaljens forside" av Dag Solstad
  • "Kamerat Stalin, eller familien Nordby - Et skuespill om en norsk kommunistfamilie i åra 1945-56" av Dag Solstad
  • "Jeg er ikke ironisk - samtaler med Dag Solstad" av Jan Harald Landro
  • "Tilværelsens utlendinger - Herman Willis i samtale med Dag Solstad og Kjartan Fløgstad i Berlin" av Herman Willis
  • "Brød og våpen - roman" av Dag Solstad
  • "Det uoppløselige episke element i Telemark i perioden 1591-1896 - roman" av Dag Solstad