Brød og våpen

Oktober 2001 Heftet

Med denne boka avsluttes romantrilogien om krigsårene i Norge. Boka viser hvordan det store persongalleriet opplevde årene under den tyske okkupasjonen. Den forteller om hverdagens matmangel og motstandsbevegelsens våpenmangel, om arbeidere på Akers Mek, og Standard Telefon- og Kabelfabrikk, om borgerskapets manglende krigsvilje, om sabotasjeaksjoner og om kommunistenes motstandskamp i Østlandsområdet. I epilogen får vi vite hvordan det gikk med de mest sentrale karakterene i tiden etter krigen og frem mot syttitallet. Fortsettelse av: Svik og Krig 1940.

I Brød og våpen følger Solstad det store persongalleriet fra Svik, Førkrigsår og Krig, 1940, og viser hvordan disse karakterene opplevde årene under den tyske okkupasjonen. Boken forteller om hverdagens matmangel og motstandsbevegelsens våpenmangel, om arbeiderne på Akers Mek, og Standard Telefon- og Kabelfabrikk, om borgerskapets manglende krigsvilje, om sabotasjeaksjoner og om kommunistenes motstandskamp i Østlandsområdet. I epilogen "Tredve års ensomhet" får vi vite hvordan det gikk med de mest sentrale karakterene i tiden etter krigen og fram til syttitallet.
Med Brød og våpen avslutter Dag Solstad romantrilogien om krigsårene i Norge. Romanen bryter ned allmenne forestillinger om okkupasjonstiden, og snarere enn å fokusere på individuelle heltebeskrivelser av de få som virkelig gjorde noe, framstilles de mange som ønsket å ta opp kampen mot den tyske okkupasjonsmakten, men som aldri fikk sjansen. Boken forteller også om hverdagens problemer, om melkestreik, om feighet, skuffelse og svik.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2001

Serier Solstad, D. Samlede verker. Bd. 1-19. Bindene selges også enkeltvis Solstad, D. Samlede verker 1-22. Bindene selges også enkeltvis

Omtalt tid 1939-1945

Når jeg ser på det Norge som er omkring meg, så må jeg bekjenne at vi ikke lyktes i å skape et solidarisk samfunn. Tvertimot. Det jeg ser er alles kamp mot alle, en isende egoisme, og en forakt for sjølve ideen om å løfte i flokk.

I dag har jeg pølse på maten min, skreik en dreier, som het Bjørn Olsen. Alle strakte hals for å se mirakelet på Bjørn Olsens matpakke. Bjørn Olsen pakka langsomt opp, med andakt. Han åpna brødstykkene. Der var ingen ting. Tørt brød. - Pølse. hmhmhm, sa Bjørn Olsen og tok et digert jafs. Alle kunne se på ansiktet hans at han faktisk satt og gumla brød med pølse på, det lyste fornøyd av det, det skinte av det. De lo så de skreik.

• "Folkets stadion. Bislett" av Dag Solstad
  • "Sleng på byen" av Dag Solstad
  • "Spiraler ; Svingstol" av Dag Solstad
  • "Krig - 1940" av Dag Solstad
  • "Kamerat Stalin, eller familien Nordby - Et skuespill om en norsk kommunistfamilie i åra 1945-56" av Dag Solstad
  • "Artikler 1993-2004" av Dag Solstad
  • "Artikler om litteratur 1966-1981" av Dag Solstad
  • "Medaljens forside" av Dag Solstad
  • "14 artikler på 12 år + 3 essays" av Dag Solstad
  • "14 artikler på 12 år" av Dag Solstad
  • "Svik - førkrigsår" av Dag Solstad
  • "Anstendighet og revolt - noen betraktninger omkring Dag Solstads forfatterskap" av Espen Hammer