Ingenting for ingenting

noveller

Oktober 2009 Innbundet

I fire av de fem novellene, alle en slags enaktere med korte hendelsesforløp, er menn hovedpersoner. I den femte og lengre novellen er en kvinne sentral. Med blikk for nyanser i mellommenneskelige forhold, utforsker forfatteren intimitetens problem og samlivets vesen.

I fire av de fem novellene i Ingenting for ingenting (1982), alle en slags enaktere med korte hendelsesforløp, er menn hovedpersoner. I den femte og lengre novellen, er en kvinne sentral. Med mesterlig blikk for nyanser i mellommenneskelige forhold, utforsker Askildsen intimitetens problem og samlivets vesen. "Kjell Askildsen har skåret seg ned til en perfekt stil i sin tynne novellesamling. Her er ord blitt til kunst. Samtalene har linjer. Intet er overflødig" SISSEL LANGE-NIELSEN, AFTENPOSTEN "usedvanlig godt gjort ... Jeg kan ikke skjønne at det finnes noen bedre novelleforfatter enn Askildsen her i landet nå" KNUT JOHANSEN, KLASSEKAMPEN "Disse små dramaene er smertefullt presist nedtegnet. Askildsens språklige og psykologiske innsikt borer gjennom alminneligheten i situasjonen og kommer ned på den nakne og problematiske sameksistens mellom kjønnene" KNUT FALDBAKKEN, DAGBLADET Kjell Askildsen (f. 1929) regnes som en av de største prosaforfattere i norsk etterkrigslitteratur. Han debuterte med novellesamlingen Heretter følger jeg deg helt hjem i 1953. Askildsen har fått Kritikerprisen to ganger, og har bl.a. blitt tildelt Aschehougprisen, Doblougprisen og Brages hederspris. I 2009 mottok han Svenska Akademiens nordiske pris. Kjell Askildsens bøker er oversatt til over 20 språk.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2009

Serie Kjell Askildsens noveller og romaner

• "Kulisser - noveller" av Kjell Askildsen
  • "Kjære, kjære Oluf - roman" av Kjell Askildsen
  • "Herr Leonard Leonard - roman" av Kjell Askildsen
  • "Hverdag - roman" av Kjell Askildsen
  • "Festskrift til Kjell Askildsen - på 70-årsdagen 30. september 1999" av Morten H. Olsen
  • "Davids bror - roman" av Kjell Askildsen
  • "Omgivelser - roman" av Kjell Askildsen