Omgivelser

Oktober 2009 Innbundet

I denne boken er fire mennesker isolert på en øy: fyrvokteren Mardon, hans kone Maria, deres datter Marion og forfatteren Krafft, som er der for å skrive. I løpet av noen få dager utvikler det seg et komplisert nett av sjalusiforhold mellom personene, og det skjer endringer i de fires tilværelse.

I Omgivelser (1969) er fire mennesker isolert på en øy: fyrvokteren Mardon, hans kone Maria, deres datter Marion og forfatteren Krafft, som er der for å skrive. I løpet av noen få dager utvikler det seg et komplisert nett av sjalusiforhold mellom personene, og det skjer endringer i de fires tilværelse. "djevelsk velskrevet" LARS HAMBERG, HUFVUDSTADSBLADET "det er stor skrivekunst når en dikter kan få steder, ting og mennesker til å spille så intenst sammen" OLE STORM, POLITIKEN Kjell Askildsen (f. 1929) regnes som en av de største prosaforfattere i norsk etterkrigslitteratur. Han debuterte med novellesamlingen Heretter følger jeg deg helt hjem i 1953. Askildsen har fått Kritikerprisen to ganger, og har bl.a. blitt tildelt Aschehougprisen, Doblougprisen, Kritikerprisen og Brages hederspris. I 2009 mottok han Svenska Akademiens nordiske pris. Kjell Askildsens bøker er oversatt til over 20 språk.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2009

Serie Kjell Askildsens noveller og romaner

Og ettersom den sjalu er en god iakttager, men en elendig analytiker, klarer hun ikke å la to og to bli fire

du tror det finnes noe inne i den forfalne løen, men det finnes der bare så lenge du ikke åpner døren og går inn å ser etter.

De våkner med fremtiden på lur inne i seg.

at den som rolig finner seg i å bli undertrykket, ikke er et hår bedre enn den som undertrykker.

Liste over gode bøker under 100 sider. For deg som gremmest over å lese mykje men som så verkeleg vil.

Kommenter og legg gjerne ut dine bøker med like snevert sidetal..

Bøker jeg ønsker å konsumere i nær fremtid. En liste produsert av meg selv og primært for meg selv.

• "Kulisser - noveller" av Kjell Askildsen
  • "Kjære, kjære Oluf - roman" av Kjell Askildsen