Og bakom synger skogene ; Det blåser fra Dauingfjell ; Ingen vei går utenom

Aschehoug 2008 Innbundet

Denne slektskrøniken om Bjørndalsfolket fra en østlandsk skogsbygd på 1700-tallet er en høysang til de store skoger og de brede bygder med overtro og sagn, romantikk og realisme. Menneskene er enkle, med sans for tradisjoner og herdet av livskampen. Bjørndalsætten har aner tilbake til storfolk i landets velmaktstid, det står en egen skrekk og respekt av dem nede i bygda. Bøkene utkom første gang i årene 1933-35.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203193552

EAN 9788203193552

Serie Aschehoug gigant

Genre Historisk litteratur Klassisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Østlandet

Flott historie frå bygde-Norge på 1700-talet. Scena er ei flatbygd på det indre austlandet ein stad, og skogsbygda som ligg bakom den igjen. Flatbygdingane ser litt ned på skogsbygdingane, som igjen helst ikkje vil ha noko med flatbygdingane å gjere. Her er det generasjonar med mistru og vondt blod som har fått bløme fritt. Fremst i denn bygdestriden stend storgardane Borgland i flatbygda, og Bjørndal i skogsbygda.

Det er Bjørndalsfolket som er hovudpersonane i denne forteljinga. Eller først og fremst Dag, lesarane møter han som ung gut når faren blir bedt av flatbygdingane om å felle ein slagbjørn, og vidare som bonde på Bjørndal og gjennom det er han også nærmast ein høvding for heile grenda. Medlemer av slekta fell frå, og nye kjem til. Men ein blir også litt kjend med folk frå Borgland, samt frå ein by som ein må anta er Kristiania.

Der er mange temposkifte i boka, temmeleg dramatiske hendingar er unnagjort i løpet av nokre få linjer, og så kan forteljinga dvele lenge ved kvardaglsege scener, eller ved den storslåtte naturen, eller ved kjenslelivet til Dag eller nokon av dei andre. Språket er noko gamalmodig, også utover det ein kan vente frå ei bok frå 1933. Dette er nok eit medvite verkemiddel frå forfattaren, for å ta lesaren med seg attende i tida. Og denne lesaren blei verkeleg med på tur, for dette var ei fengande og god forteljing. Boka er den første i ein trilogi, og eg satte straks i gang med å lese vidare i trilogien etter at eg var ferdig med den.

Nasjonalromantisk - sikkert nok. Likevel er det det vare og varme som gjør bøkene om Bjørndalsslekta verdt å lese igjen. For meg.

Noe av det mest grusomt kjedelige og dårlige jeg noengang har kommet meg gjennom.

Lykken er en ustadig gjest i menneskers liv. Ingen vet når den kommer - og ingen vet når den går.

Avind det er så gammelt et ord , og det trives så vel blant mennesker.

Han fikk her sin første påminnelse om hva han før hadde hørt, at det ikke var aldeles nødvendig å være enfoldig for å være bonde.

Å fri seg fra pengebesettelsen er livets vanskeligste kunst.

De forandringer mennesker undergår - med alder og år, de skrider så saktelig fram fra dag til dag, at det skal skarpe øyne til å se forandringen hos dem en til daglig lever samen med.

Då mor mi skulle flytte over i eit mindre husvære, fekk ho brått ikkje plass til så mange av bøkene sine lenger. Snill som ho er så lot ho etterkomarane forsyne seg med det dei hadde lyst på. Sjølv om vi var fleire som ville ha så var det likevel eit rikhaldig skattkammer å plukke frå.

Dette er det eg sanka med meg.
Takk, kjære mor.

Jeg lagde tidligere en liste over de tretti beste bøkene noensinne skrevet. Her kommer fortsettelsen.

Noen titler griper fast i meg, gir ikke slipp. Dette er titler som lever sitt eget liv, nærmest fristillet fra boken som bærer dens navn. De er diktverk i seg selv - og skaper sine egne bilder.

Her var det vanskelig å begrense seg; mange sterke titler meldte seg på. Listen er klart subjektiv, avspeiler mine preferanser.

Venter spent på forslag og synespunkter fra dere! Noen jeg har glemt? Noen som ikke skulle ha vært her?

NB - det er tittelen, ikke boken, som har gjort seg fortjent til en plass på denne listen.

Her har jeg et problem, skal jeg kommentere bøkene eller titlene? Hva mener dere?

Noen av bøkene i hylla mi, fler kommer etterhvert.

Bøkene jeg husker best fra et aktivt leseår.

• "Ingen vei går utenom" av Trygve Gulbranssen
  • "Det blåser fra Dauingfjell" av Trygve Gulbranssen