On the road

Penguin 2000 Heftet

I et undergrunnsmiljø med jazz og dop, sex og fart. En livsførsel som på 50-tallet nærmest ble sett på som et angrep på de amerikanske verdiene. Slik lever bokas hovedpersoner, to bohemer som sammen krysser kontinentet på en reise uten mål. En reise i det ytre og i det indre.

On the road swings to the rhythms of 1950s underground America, jazz, sex, generosity, chill dawns and drugs, with Sal Paradise and his hero Dean Moriarty, traveller an mystic, the living epitome of Beat. Now recognized as a modern classic, its American Dream is nearer that of Walt Whitman than F. Scott Fitzgerald's, and the narrative goes racing towards the sunset with unforgettable exuberance, poignancy and autobiographical passion.

Forlag Penguin

Utgivelsesår 2000

Serie Penguin classics

Genre Klassisk litteratur

Omtalt person Jack Kerouac

Kanskje en av de mest levende bøkene jeg noen gang har lest. Den skriker mani og livslyst og underliggende identitetsproblemer som utrykker seg gjennom et rasende livstempo. En god bok å lese om vinteren. Gjør en varm og glad og trist samtidig.

Til tross for at den ble litt lang i enkelte partier og noe repeterende, så likte jeg egentlig denne boken godt. Fortellingen om kameratene Sal og Dean, med innslag også av andre mer eller mindre tilbakevendende karakterer, som reiser på kryss og tvers på det amerikanske kontinentet. Unge, rastløse, eventyrlystne mennesker som rømmer fra alt som minner om kjerneverdier, ansvar, forpliktelser og konformitet for å søke spenning og opplevelser i det ukjente. Utferdstrangen kan jeg kjenne meg igjen i, og tenker at jeg sikkert burde lest denne boken for 20 år siden.

Jeg synes den er godt skrevet, og selv om det er hyppige orgier i sex og ulike former for rus, så blir teksten aldri eksplisitt - noe jeg synes er en fordel i en slik setting. Jeg vaklet litt mellom terningkast fire og fem, men endte opp på en svak femmer.

Forrykende og forførende skrevet, men etterhvert ganske så trist.

Til å begynne gir fortelleren «Sal» inntrykk av at han legger ut på en erfarings- og dannelsreise på linje med Richard Burton i Veien til Oxiania eller de europeiske reisebøkene til Patrick Leigh Fermor. I On the Road krysser vi USA flere ganger og tar en snartur til Mexico. Vi får kortfattede beskrivelser av steder og veistrekninger slik de tok seg ut i årene 1947-50. Mye har forandret seg siden.

Hovedtemaet er likevel fortellerens forhold til sine reisekamerater, spesielt karakteren «Dean Moriarty», bedre kjent som den virkelige personen Neal Cassady. Skildringen går fra beundrende til desillusjonert. Dermed ryker (etter min mening) også forestillingen om The Beat Generation som gudsbenådet (beatific) i tråd med Kerouacs egen katolsk-inspirerte tankegang.

Likevel er det blitt en god, leseverdig bok. Av og til framgår det at fortelleren både skriver og publiserer underveis. Det kan være liten tvil om at Kerouac selv må ha hatt en klar idé om å skaffe seg nok opplevelser til å skrive sin nyskapende roman. Underveis nevner han andre, spesielt franske, forfattere som han åpenbart beundrer, men ellers ikke siterer. Derimot gir han fantastiske skildringer fra nattklubber i en periode hvor jazz fortsatt var en del av populærmusikken. På YouTube kan en finne egne lister med lydspor knyttet til On the Road.

Sorry men detta var alldeles för tråkigt för att jag skulle behålla koncentrationen. Minns inte ens vad det handlade om så efter ett par skivor så skippade jag boken men en gäspning.

I had nothing to offer anybody except my own confusion.

De raste rundt i gatene og digget alt på sin egen måte, en måte som senere ble så mye mer trist og passiv og tom. Men de danset bortover gaten som noen sprellemenn, og jeg labbet etter slik jeg har gjort hele livet etter folk som interesserer meg, for de de eneste jeg bryr meg om er de helsprø, de som er helsprø etter å leve livet, helsprø etter å prate, helsprø etter å bli reddet, som er grådige på alt mulig på én gang, de som aldri gjesper eller sier noe alminnelig, men som hele tiden brenner og brenner og brenner som fantastiske romerske lys til de eksploderer som store edderkopper mot stjernene, og i midten ser du det blå lyset som smeller og alle bryter ut i et: "Ååååh!".

(...) but then they danced down the street like dingledodies and I shambled after as usual as I've been doing all my life after people that interest me, because the only people that interest me are the mad ones, the ones who are mad to live, mad to talk, desirous of everything at the same time, the ones that never yawn or say a commonplace thing.. but burn, burn, burn like roman candles across the night.

Den praktfulle bilen fikk vinden til å stønne, den raste av sted så slettene rullet seg opp som papir, den slengte fra seg asfalten med verdighet - det var en keiserlig kjerre. Jeg åpnet øynene mot den gryende dagen, vi styrtet rett inn i den.

Dean og jeg barberte oss og dusjet, jeg mistet lommeboka i korridoren. Dean fant den og skulle til å smyge den under trøya da han skjønte at den var vår, og ble grundig skuffet.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

Mye fransk, mye bra!

Hvor mange har dere lest av disse?

The Perks of Being a Wallflower er en deilig, kort bok om en ung, sjenert og naiv Charlie. I denne lista finner du alle bøkene Charlie leser i The Perks of Being a Wallflower. Alle bøkene han leser betegner han som favoritter.

Eirik la ut lista over redaktørenes valg - her er tilsvarende liste over lesernes preferanser. Noe er likt, men ulikhetene er spektakulære. Rimeligvis er det engelskspråklige lesere som har gitt sine stemmer her - noen av de mest populære forfatterne har jeg aldri hørt om! Jeg har lest 37 av disse og har ingen ambisjoner om å lese hele lista!

• "Faktotum" av Charles Bukowski
  • "Pulp - roman" av Charles Bukowski