Faktotum

av (forfatter) og Kyrre Andreassen (oversetter).

Gyldendal 2008 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Forfatteren Henry Chinaski får sparken og sjekker inn på et billig hotell for å skrive. Hans liv er preget av lønnsarbeid på gulvet, reiser, damer, spilleavhengighet og alkoholisme. Blant kvinnene han møter er Jan, som han utvikler et spesielt forhold til.

Faktotum er ved siden av Postkontoret og Kvinner den enestående amerikanske forfatteren Charles Bukowskis (1921?1994) viktigste roman.

Henry Chinaski får sparken for gud-vet-hvilken-gang og sjekker inn på et billig hotell. Han drikker og han skriver. Han sender fra seg manus og blir refusert. Han forbruker kvinner, men havner i et spesielt forhold til Jan, som han møter på en av de utallige barene han henger på. De flyter rundt i en rus blant alle de andre alkoholikerne, horene og småskurkene. Det harde miljøet og det ømme forholdet til Jan er omdreiningspunktet i denne røffe fortellingen, som ligger tett opp til Charles Bukowskis egne erfaringer. Chinaski er et «factotum» ? en løsarbeider som tar de jobbene han kan få, mens han fortsetter sin endeløse drikking, knulling, gambling og skriving. En historie som ikke passer for sarte sjeler, og en klassiker i forrige århundres litteratur. I 2005 regisserte Bent Hamer filmen bygget på boka, med Matt Dillon og Lili Taylor i de to store rollene.Charles Bukowski kom til USA fra Tyskland som treåring, debuterte som prosaist i 1944 og utga rundt femogførti bøker. Han er vel så berømt for sin poesi og regnes som en av de mest innflytelsesrike poeter i sitt århundre. Bukowski er en utsøkt portrettør av menneskets skyggesider.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205323537

EAN 9788205323537

Serie Gyldendal klassiker

Omtalt sted USA

Jeg fortsatte å fortelle meg selv at ikke alle damer i verden var horer, bare min.

Ikke noe er verre enn å avslutte en god driterunde, for så å strekke seg ut og oppdage at toalettrullholderen er tom. Selv det mest forferdelige mennesket på jorda fortjener å tørke ræva si.

Jeg tok med meg fem halvflasker whisky i kofferten på bussen. Hver gang noen satte seg ved siden av meg og begynte å snakke, dro jeg fram en flaske og tok en lang slurk. Jeg kom fram.

Den åpne munnen hennes presset seg mot min. Den smakte spytt og løk og gammel vin og (forestilte jeg meg) sæd fra fire hundre menn.

He jumped up on the dusty seats, began walking along ripping out old posters with his can opener. So that's how those things get up there, I thought. People put them there.

Drukkenskap i litteraturen. Bøker der romanfiguren drikker, alkoholrus skildres eller alkoholbruk på en eller annen måte er tema.
Listen er inspirert av Fredrik Wandrups artikkel "Romanskikkelser som raver rundt i litteraturen", og starter med bøkene (eller forfatterne) han lister opp,
men jeg fyller på med alt som passer inn. Vet du om noe?

Bøker eg har notert meg at eg berre må lese ... så snart eg er ferdig med alt det andre eg berre må lese! For mange gode bøker, altfor lite fritid ...!

Okei, kanskje er ikke alle direkte julegaver. Men gavekort hos bokhandleren er noe jeg setter pris på. Dette lurte jeg med meg hjem rett etter jul.

Bøker jeg har lest i 2010, oppdateres fortløpende

• "Hollywood" av Charles Bukowski