Gå, (eller Kunsten å leve et vilt og poetisk liv)

Gyldendal 2007 Heftet

Denne romanen handler om å gå - å gå om igjen gater fra barndommen, å gå i fremmede land, men også å gå fra noen, å gå til grunne, å gå seg vill. Eller om gleden ved å gå for å gå. Vandringen foregår i Bergen, Hellas, Tyrkia og Paris, og forfatteren utleverer sine egne personlige erfaringer, samtidig som han refererer til andre dikteres vandringer.

Nominert til Nordisk Råds litteraturpris

Det handler om å gå. Å begi seg av gårde til fots, ned den åpne veien; en romantisk øvelse som fører til en del harde erfaringer: å sove ute, gå seg vill, møte egne begrensninger og andre mennesker, natur og byer; drive gatelangs i Paris og Istanbul, krysse broer og grenser; gå inn i fremmede land, ukjente områder. Den gående er uten beskyttelse og hjem, uten hastighet og bestemte mål, han går for å komme nærmere det han ser og møter på reisen. Han vil leve et vilt og poetisk liv. Han finner sine egne ruter, men gjør også avstikkere langs sporene til kjente vandrere fra litteraturhistorien: Rousseau, Wordsworth, Hölderlin og Rimbaud; han leser dikterne og filosofene for å forsøke å lære seg den kunsten det er å gå.
«Gå. Eller kunsten å leve et vilt og inderlig liv er en sjelden og vidunderlig blanding av selvutleverende bekjennelser og saktegående reiseskildring.»Knut Hoem, NRK P2
«... skrivekunst som overgår det meste av det som er aksepterte høydepunkter i moderne norsk litteratur.»Knut Ødegård, Aftenposten

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205371408

EAN 9788205371408

Serie Gyldendal pocket

Det er ikke det at jeg ikke liker å gå!
Denne boken er en egotripp som ikke berører meg. En dokumentarisk fylletur-med sidespor som kan ha en viss interesse, men så destruktiv at jeg ikke får regnestykket til å gå i pluss. Hva vil Thomas? Selv ville jeg bare bevise at jeg også kan avslutte en litterær gåtur. Jeg kom i mål! Ikke klokere, ingen dannelsesreise for meg, desverre.... Men jeg er usikker på om Thomas kom i mål heller;-)

Det er godt å lese bøker der hensikten ikke er å drive frem leseren til neste side og til slutten. At jeg kan være til stede der og da. Ikke hele tiden ha fokus fremover. Link til et innlegg på bloggen min om min leseopplevelse

Jeg oppfatter denne boken, som en beskrivelse av total frihet - å la impulsene og følelsene styre. I en hverdag hvor fornuften råder, blir dette bare dagdrømmer. Når boken nærmet seg slutten, begynte jeg å tenke på prisen og om det var verdt det. Uansett en strålende fortelling.

Det er bare å tenke tanken: du skal leve hele livet med deg selv. Du kan finne en ny kjæreste, du kan forlate familie og venner, reise bort, finne en ny by og nye steder, du kan selge det du eier og kvitte deg med alt du ikke liker, men du kan aldri - så lenge du lever - bli kvitt deg selv.

Jeg mister pusten og må stoppe. Kjenner en varm og jublende klarhet i kroppen. Tankene våkner og mister tyngde, det er en helt konkret erfaring, tankene blir lettere, og jeg fortsetter å gå, lettere nå, mot Nygårdshøyden og sentrum. Langsomt går det opp for meg, du er lykkelig fordi du går.

...vi ruller ut liggeunderlagene, kryper ned i soveposene, drikker av brennevinet, snakker, og her i hjertet av Europa, i høyden, stifter vi et Langsomhetens Parti. Vi er imot alt som går for fort. Vi er imot fly, biler, raske tanker, hurtigbåter og ekspresstog. Vi er for alt som går langsomt, og etter noen slurker brennevin går det opp for oss hvor radikalt dette partiet i sannhet er; vi setter opp et program, velger sneglen som emblem. For langsomheten og latteren. Godnatt.

Langsomt gaar det opp for meg, du er lykkelig fordi du gaar.

Ja, jeg vil skrive en bok om det å gå, sier jeg.
Det er en god idé, sier han.
Det er en god idé, sier jeg, og derfor står jeg fast, jeg klarer ikke å skrive når jeg har gode idéer. Gode idéer er det verste jeg vet. De byr meg imot. Gode idéer blir sjelden gode bøker.

Siden mange bokelskere til tider kan bli oppgitt over alle bøkene som stadig gjenstår å bli lest, så har jeg laget en liste over bøker som er både svært gode og korte.

Gi gjerne beskjed hvis dere vet om gode bøker som mangler på listen.

Liste over fleire bøker der titlane er like, spennande å sjå kor mange ein kan kome med. Bidra for all del!

En dag etter en slitsom nynorsk eksamen og mangelen på busser hjem tok jeg turen innom Fretex fordi de har så mange bøker til latterlige lave priser.

Det burde nevnes at jeg tilsammen betalte den store sum av 80,- for disse små skattene.

Bøker som på ein eller annan måte handlar om å reise.

Målet er å få lest ca 2 bøker pr måned, tilsammen 24 stk i 2014. kan inkludere comics hvis det kniper...

• "Brev - (et forsøk)" av Tomas Espedal
  • "Dagbok - (epitafer)" av Tomas Espedal
  • "Biografi ; Dagbok : (epitafer) ; Brev : (et forsøk) - (glemsel)" av Tomas Espedal
  • "Bergeners" av Tomas Espedal
  • "Året - roman" av Tomas Espedal