Sjalusi

Pax 1992 Heftet

SJALUSI kretser om et trekantforhold, men alt vi får vite om den vakre hustruen og den tilfeldige gjesten, er farget av ektemannens sjalu blikk. De faktiske hendelsene formidles ved bruddvise episoder og forblir dunkle og diffuse. Blir han bedratt av henne - eller kun av sine egne overfølsomme sanser? Forfatteren hører til de ledende franske intellektuelle bak "nouveau roman", en litterær retning som rendyrket virkemidlene språk, stil og struktur.

Forlag Pax

Utgivelsesår 1992

Jeg slet meg gjennom denne romanen og innså at jeg ikke kunne noe særlig om den franske nyromanen ...

Vi befinner oss i Afrika, på en bananplantasje. Vi får innblikk i et trekantforhold. Alt vi får vite er at fruen i huset heter A… og at naboen heter Franck. Boken tar opp den samme historien om og om igjen. Er det et forhold mellom fruen og naboen eller er det bare innbilning?

Det beskrivende språket, stilen og strukturen er det som redder boken for min del. Innholdet blir for diffust for min del. Boken havner på nedre skala av ok.

Liste over fleire bøker der titlane er like, spennande å sjå kor mange ein kan kome med. Bidra for all del!

En fyr sa en gang at hvis du treffer alle med kunsten din, så har du mislykkes. I hvert fall i å skape kunst. Og jeg deler i grunn den oppfatningen. Om noen kan fortelle meg hvem som sa dette, så er jeg for øvrig takknemlig. Uansett, jeg tenkte jeg kunne lage en liste for de virkelig smale bøkene som vil frastøte majoriteten av de som forsøker seg, enten det er på grunn av innhold, form eller begge deler. Jeg har foreløpig ikke så mange bidrag selv, da en del av intensjonen nettopp er å få tips om de merkeligste bøkene som finnes der ute.

Kun en bok pr. forfatter, hvilket betyr at man i noen av tilfellene vil kunne flere besynderlige bøker av samme forfatter. Og kun skjønnlitteratur.