Affæren

av (forfatter) og Christian Rugstad (oversetter).

Gyldendal 2006 Innbundet

Bianco har reist fra Paris til Argentina og slått seg opp på kjøp og salg av kveg. Han har hatt hellet med seg, han har et hus på pampasen, og han har giftet seg med den unge, vakre Gina. En kveld da han kommer hjem tidligere enn ventet, overrasker han Gina og broren til en forretningsforbindelse i huset. Intimiteten mellom dem synes påfallende for Bianco, og sjalusien hans vekkes. Da Gina kort tid etter forteller at hun er blitt gravid, kan han ikke få fred for det nagende spørsmålet: Er han barnets far?

Inntrengende, evigaktuell roman om sjalusi. En roman om en magiker som i 1855 drar fra Europa til Argentina fordi positivistene har skjøvet ham ut over sidelinjen. Han begir seg inn i handel med kveg og skaffer seg eiendom og penger. Og han har hellet med seg, helt til han som 42-åring treffer den attenårige Gina, som han gifter seg med. Det er den fantastiske beskrivelsen av hans sjalusitilstand, etter at han har oppdaget sin unge kone i en litt penibel situasjon med broren til en av sine forretningsforbindelser, som er bokens dreiepunkt. Like etterpå forteller hun ham at hun er gravid, og så blir dette det ene spørsmålet som opptar ham: Er han faren til barnet? Den eksistensielle opplevelsen av usikkerhet truer med å spenne beina under den kontrollerte verdensmannen. Denne problematikken løfter romanen ut over det historisk spesifikke og gjør den til en inntrengende og .evigaktuell. bok.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205329065