Vannverket

Cappelen 1995 Innbundet

Slavehandler og rikmann August Pemberton er død og begravet. En tid senere synes Martin at han ser sin far høyst levende, på en omnibus full av mørkkledde gamle menn. Martin begynner å lete etter sin far, sammen med sin arbeidsgiver, avismannen McIllvaine. De åpner August Pembertons grav, som viser seg å romme liket av et barn. Så forsvinner Martin. Dette er New York i de blomstrende årene etter Borgerkrigen, med stor fremskrittstro som kaller til livet den gamle drømmen om evig ungdom. McIllvaine begynner letingen etter Martin, og følger sporene til et nytt, utrolig vannverk.

Slavehandler, juksemaker og rikmann Augustus Pemberton er død og begravet, bivånet av New Yorks nyrike forretningsstand, samt sønnen Martin, som ikke sørger for meget over dødsfallet. En tid senere synes Martin han ser sin far høyst levende, på en omnibus full av mørkkledde gamle menn. Like etter må Martins arbeidsgiver, avismannen McIlvaine, melde Martin forsvunnet. Augustus Pembertons død og gjenoppdukking (graven hans viser seg å romme liket av et barn), samt Martins forsvinning, har en uhyggelig sammenheng med selve tidsånden, denne grenseløse troen på at alt er mulig. Avisredaktøren påtar seg etterforskerens rolle i jakten på Martin, og følger sporene til vannverket... men hva han finner der, overgår alt han har kunnet forestille seg.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1995