Lanark

et liv i fire bøker

av (forfatter) og Alf Storrud (oversetter).

Gyldendal 2003 Innbundet

Romanen er en sammensatt, lekende fabel som spenner fra det realistiske til det fantastiske, og kan leses på som en moderne visjon av helvetet. Romanen er oppdelt i fire bøker, først kommer tredje bok, så første, andre og til slutt fjerde. De to midterste delene handler om den kunstnerisk begavede Duncan Thaw som vokser opp i Glasgow. De to andre foregår i Unthank, vrangsiden av en by, uten sollys. Her møter vi Larnark, den karismatiske Sludden og den vakre Rima. Disse to delene er mindre realistiske, men alle fire henger sammen.

Kultroman fra Skottland endelig oversatt til norsk. Den mest betydningsfulle skotske romanen i andre halvpart av forrige århundre er en sammensatt, lekende fabel som spenner fra det realistiske til det fantastiske. Romanen Lanark kan leses som en moderne visjon av helvetet. Her er ekkoer fra Dante, Kafka, Blake, Joyce, Lewis Carroll og flere andre. Romanen er nå utgitt over hele verden og får fantastisk mottakelse overalt. Blant annet har Anthony Burgess kalt Alasdair Gray «den beste skotske romanforfatteren etter Walter Scott.»Romanen er oppdelt i fire bøker, og originalt nok leser man først tredje bok, så første, andre og til slutt fjerde.Den midterste delen, bok en og to, skildrer livet til Duncan Thaw, en ung og begavet gutt som vokser opp i Glasgow i tiden under og like etter andre verdenskrig. Duncan utvikler seg til malerkunstner, og han setter seg høye mål. Her er ikke minst det realistiske dobbeltportrettet av far og sønn Thaw meget rørende. På finurlig vis er bok tre og fire knyttet sammen med de to midterste. Tre og fire er mindre realistiske, men Grays evne til å billedlegge det fantastiske gjør det lett å henge med. Her er byen Unthank sentral, skildret som vrangsiden av en by, mørk og uten sollys. Hit kommer den unge mannen Lanark, som ikke har noen hukommelse, og som har tatt navn etter et bilde i en togkupé. Lanark kommer inn i en krets av unge mennesker som er samlet omkring den karismatiske Sludden, og han forelsker seg i den vakre Rima. Det er krisetider i byen. Etter dramatiske hendelser, der tid og rom forandrer seg på surrealistisk vis, blir Lanark fortalt sin forhistorie, som så knyttes opp til Duncan Thaws. Dette er en roman som forandrer takt flere ganger underveis, og som virkelig holder sin leser våken!Romanen rommer hele et menneskes livsløp, store sosiale forandringer, opprør og katastrofer. Gray turnerer dette stoffet på en elegant, humoristisk og suveren måte, og Lanark er en roman som på en overbevisende måte makter å kombinere stilistiske og kompositoriske elementer med sosialt engasjement, menneskekunnskap og nerve.«Det var virkelig på høy tid at Skottland produserte et oppsiktsvekkende, moderne litterært verk. Her er det!»Anthony Burgess«Uten tvil det beste litterære verket skrevet av en skotsk forfatter på flere tiår. Det veksler mellom å være morsomt, marerittaktig og utfordrende, og det har allerede fått kultstatus.»Time Out«En helt spesiell bedrift, det mest bemerkelsesverdige i skotsk litteratur på veldig, veldig lenge. Det har forandret landskapet, og det er i seg selv påfallende. Ingen som er interessert i kulturen vår, eller engasjert i den, på et eller annet nivå, kan overse Lanark.»Allan Massie, Scotsman«Her møter vi en forfatter med en imponerende framstillingsevne når det gjelder ikke-realistiske landskaper. En saga om en by der virkeligheten er omtrent like troverdig som en Salvador Dalí-klokke.»Brian Aldiss«Det er sjelden man kommer over en roman som så tydelig har sine røtter i en bestemt by, og som samtidig er så tilgjengelig for alle andre.»William Boyd

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205312227

EAN 9788205312227

Omtalt sted Skottland

Boken er meget godt skrevet. Den har et eget driv og det var ikke snakk om at jeg kunne legge den fra meg selv om det var biter jeg ikke likte. Den er blitt forklart og anmeldt av mange og jeg føler meg ikke kompetent til å delta i den diskusjonen. I epilogen finnes fotnoter som forteller hva ulike deler av er basert på, samtidig som forfatteren refererer til verk av Goethe, Kafka, Dante, William Blake, Joyce og Lewis Carroll. Og både i epilogen og intervjuet til slutt får man vite mye om hva forfatteren tenker og hva han ønsker å si med denne romanen.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Fredrik Wandrup er litteraturredaktør i Dagbladet. Han har lest mange bøker. I 2008 ga han ut en bok med 333 boktips. Boka er delt inn i 33 deler med kreative tema. Han har en lang twitter-melding på hver bok, men det han gjør veldig bra er å skrive om romanene på en personlig måte og uten å avsløre viktige deler av handlingen. Anbefaler.