Historien om øyet

av (forfatter) og Tomas Espedal (oversetter).

Spartacus 2002 Innbundet

Denne erotiske klassikeren er surrealistisk, skremmende og fascinerende, og er Batailles best kjente verk.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2002

Serie Sexus (1)

Genre Erotikk

En forstyrrende og ærlig liten bok som ikke legger noe mellom seg og virkeligheten annet enn surrealisme.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Ingenting var merkeligere for meg i disse ekstremt følelsesladde minuttene, enn min egen nakenhet i vinden der i den ukjente hagens alle.

Siden mange bokelskere til tider kan bli oppgitt over alle bøkene som stadig gjenstår å bli lest, så har jeg laget en liste over bøker som er både svært gode og korte.

Gi gjerne beskjed hvis dere vet om gode bøker som mangler på listen.

Bøker som drar deg med utenfor alfarvei, vel verdt en utflukt. Erotikken er tilstede, men pornografien er nok vel så betegnende. Og, må det vedgås, det som er bortenfor der... nedenfor stupet. Bøkene kan leses som en spennende inngang til irrganger i menneskes sinn og beretninger om usedvanlige erfaringer, eller som et filosofisk forsvar av frihet og retten til selvbestemmelse...

En fyr sa en gang at hvis du treffer alle med kunsten din, så har du mislykkes. I hvert fall i å skape kunst. Og jeg deler i grunn den oppfatningen. Om noen kan fortelle meg hvem som sa dette, så er jeg for øvrig takknemlig. Uansett, jeg tenkte jeg kunne lage en liste for de virkelig smale bøkene som vil frastøte majoriteten av de som forsøker seg, enten det er på grunn av innhold, form eller begge deler. Jeg har foreløpig ikke så mange bidrag selv, da en del av intensjonen nettopp er å få tips om de merkeligste bøkene som finnes der ute.

Kun en bok pr. forfatter, hvilket betyr at man i noen av tilfellene vil kunne flere besynderlige bøker av samme forfatter. Og kun skjønnlitteratur.

• "Irenes fitte" av Louis Aragon
  • "Natten om ettermiddagen" av Caroline Lamarche