Bouvard og Pecuchet

Bokvennen 1994 Innbundet

Roman om to kopister i Paris som får en uventet arv. For den vil de virkeliggjøre sin drømmer, så de kjøper hus på landet og leser seg til menneskehetens samlede viten for å omsette den i praksis. Konsekvensene - når de overtar, travesterer og anvender typiske læresetninger i det de lærer og leser - blir bisarre; deres landbruk ødelegger jorden, medisinstudiene blir helsefarlige o.s.v. Alt dette gjør dem til frenetiske fremskrittsvenner og dermed til fiender av hele bygda. Da trekker de konklusjonen om at alle deres prosjekter er forfeilet, og de vender tilbake til byen. Utkom i 1881.

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 1994

Serie Klassikerserien moderne tider (6)

Genre Klassisk litteratur