Davids bror

Oktober 2009 Innbundet

Tenåringen Frans opplever brorens langsomme ferd mot døden av leukemi, brorens opposisjon mot foreldrenes religiøse hykleri og samfunnskreftenes maktmisbruk. Samtidig blir han var sine egne, gryende erotiske følelser.

Til et lukket lite småborgerhjem vender den eldste sønnen hjem. Familien trodde han var død. For den yngre broren Frans åpner det noe, han får en kamerat for en kort tid, en som betror ham noe om livet. David er alvorlig syk av leukemi. Frans opplever brorens langsomme ferd mot døden, og brorens opposisjon mot foreldrenes tro. Samtidig blir Frans var sine egne, gryende erotiske følelser. Davids bror (1957) er en roman om et ungt menneskes modning. "en liten bok, merkelig full av stillhet, en skildring av en 16-årings overgang fra drøm til liv ... Det er fin novellekunst, behersket, på grensen av det følelsessprengte ... Det gjør godt å lese noe ungt som larmer så lite" JOHAN BORGEN, DAGBLADET "Den har en ekte poetisk grunnstemning ... han er kunstner, og derfor vil vi gjerne lede den kresne leser mot romanen ... Uhyre varsomt arbeider Askildsen frem en unggutts forventninger" ODD EIDEM, VG Kjell Askildsen (f. 1929) regnes som en av de største prosaforfattere i norsk etterkrigslitteratur. Han debuterte med novellesamlingen Heretter følger jeg deg helt hjem i 1953. Askildsen har fått Kritikerprisen to ganger, og har bl.a. blitt tildelt Aschehougprisen, Doblougprisen, Kritikerprisen og Brages hederspris. I 2009 mottok han Svenska Akademiens nordiske pris. Kjell Askildsens bøker er oversatt til over 20 språk.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2009

Serie Kjell Askildsens noveller og romaner

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Herr Leonard Leonard - roman" av Kjell Askildsen
  • "Kulisser - noveller" av Kjell Askildsen