Hverdag

Oktober 2009 Innbundet

Torshov i Oslo, 1975. Johan Dalen, 18 år, er hjelpegutt på en Dagbladet-bil. Faren sitter i fengsel, moren er servitør. Kameratene hans er stort sett arbeidsløse, en situasjon som bringer flere av dem på kant med loven. En forelskelse får Johan til å løsrive seg fra gjengen, og en konfrontasjon med nynazister er med på å modne ham og gjøre ham mer politisk bevisst.

Hverdag (1976) foregår i et arbeidermiljø på Torshov i Oslo, året er 1975. Johan Dalen, 18 år, er hjelpegutt på en Dagbladet-bil. Faren sitter i fengsel, moren er servitør. Kameratene hans er stort sett arbeidsløse, en situasjon som bringer flere av dem på kant med loven. En forelskelse får Johan til å løsrive seg fra gjengen, og en konfrontasjon med nynazister er med på å modne ham og gjøre ham mer politisk bevisst. "den fortjener ikke bare betegnelsen god, men virker ekte og ærlig" TOVE NILSEN, DAGBLADET "tvers igjennom hederlig, med en nyanserikdom i tolkningen av det menneskelige slik vi sjelden møter det i "politiske" romaner. Ikke bare som et tidsdokument, men som kunst" HAAKON FLOTTORP, FÆDRELANDSVENNEN Kjell Askildsen (f. 1929) regnes som en av de største prosaforfattere i norsk etterkrigslitteratur. Han debuterte med novellesamlingen Heretter følger jeg deg helt hjem i 1953. Askildsen har fått Kritikerprisen to ganger, og har bl.a. blitt tildelt Aschehougprisen, Doblougprisen, og Brages hederspris. I 2009 mottok han Svenska Akademiens nordiske pris. Kjell Askildsens bøker er oversatt til over 20 språk.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2009

Serie Kjell Askildsens noveller og romaner

Omtalt tid 1970-1979

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Fy faen for ei bok! Om indianerne i Mexico. Åssen de hvite behandla dem verre en dyr. Åssen de blei torturert. Svære kolonier med skogsarbeidere inne i jungelen. Når de ikke klarte å hogge fire tonn mahogni hver om dagen blei de hengt opp i trær, bundet på hender og føtter, sånn at maur og moskitos kunne suge ut av dem det de ønska. Og piska blei de, og fikk øra kutta av. Men så gjorde de opprør, drepte undertrykkera, alle sammen. Det var flott. Først i boka blei du bare sjuk av all grusomheten, seinere blei du så gla at du kunne grine når indianerne samla seg og slakta de hvite bødlene. Det er den fineste boka jeg har lest.