Hverdag

Aschehoug 1976 Heftet

Torshov i Oslo, 1975. Johan Dalen, 18 år, er hjelpegutt på en Dagbladet-bil. Faren sitter i fengsel, moren er servitør. Kameratene hans er stort sett arbeidsløse, en situasjon som bringer flere av dem på kant med loven. En forelskelse får Johan til å løsrive seg fra gjengen, og en konfrontasjon med nynazister er med på å modne ham og gjøre ham mer politisk bevisst.

Utgivelsesår 1976

ISBN13 9788203085185

EAN 9788203085185

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted Oslo

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Fy faen for ei bok! Om indianerne i Mexico. Åssen de hvite behandla dem verre en dyr. Åssen de blei torturert. Svære kolonier med skogsarbeidere inne i jungelen. Når de ikke klarte å hogge fire tonn mahogni hver om dagen blei de hengt opp i trær, bundet på hender og føtter, sånn at maur og moskitos kunne suge ut av dem det de ønska. Og piska blei de, og fikk øra kutta av. Men så gjorde de opprør, drepte undertrykkera, alle sammen. Det var flott. Først i boka blei du bare sjuk av all grusomheten, seinere blei du så gla at du kunne grine når indianerne samla seg og slakta de hvite bødlene. Det er den fineste boka jeg har lest.

• "Kjære, kjære Oluf - roman" av Kjell Askildsen
  • "14 artikler på 12 år" av Dag Solstad
  • "Tom Rebers siste retrett" av Øystein Lønn
  • "Romanen om Helge Hauge" av Truls Øra
  • "Omgivelser - roman" av Kjell Askildsen
  • "Kamerat Stalin, eller familien Nordby - Et skuespill om en norsk kommunistfamilie i åra 1945-56" av Dag Solstad
  • "Lang" av Kjell Westö