Stå på!

roman om ein arbeidskonflikt

Gyldendal 1976 Heftet

Roman bygd på ein arbeidskonflikt i 1975 som viser korleis kamp mellom proletariat og borgarskap kan arte seg i dag.

Utgivelsesår 1976

ISBN13 9788205091191

EAN 9788205091191

Forfatteren Tor Obrestad døde lørdag 25.1.2020.
Han var i mange år en viktig stemme i norsk arbeiderlitteratur og en sentral kulturpolitiker i AKP(ml) i partiets storhetstid.
Min kone og jeg fikk svært god og tett kontakt med Tor i tida han skreiv romanen om Hammerverkkonflikten, Stå På!, hvor vi er blant hovedpersonene.
Vi holdt kontakten i flere år etterpå, med gjensidige besøk, han kom innom i Mandal, barbeint, på vei med Peugoten fra Østlandet hvor han bodde, til Rogaland hvor han kom fra. Vi løp også Mandalsmaraton sammen han og jeg, rundt 1980.
Kontakten blei gradvis mindre, men et veldig hyggelig møte oppsto da han presenterte sin bok om Hulda Garborg i Iveland kommune i 2013. Vi fikk oppdatert hverandre, og jeg fikk hans bok “Vi skal kle fjellet med menneske og våpen” med personlig hilsen. I den tar han på mange vis avstand fra sin tid i AKP. Det gjør ikke jeg, men det fikk vi aldri snakke om.
Jeg hørte sist fra Tor da han blei 80, men da var han såpass svekket av sykdom at det var vanskelig å føre en telefonsamtale.
For arbeiderklassen står Tor Obrestad tilbake som en vi skylder stor takk. Roman om Saudastreiken Sauda! Streik! 1972 og Stå på! 1976 var viktige bøker. Hammerverkboka blei både skrevet og utgitt mens konflikten pågikk, noen som gjorde den til en viktig støtte, men også svært vanskelig å skrive. Det kom for tett på, og Tor tok mer hensyn til oss som var i konflikt, enn til de litterære grepene. Flere av de sterkest og beste kapitlene strøk han ut etter bønn fra dem som var involvert.
Likevel husker jeg det føltes som å fly som ei ørn høyt over kjent landskap og se ned da jeg leste boka.
Takk for innsatsen Tor ❤️

Bøker av Tor Obrestad

• "7800 demonstranter sporløst forsvunnet! Og andre merkverdige historier fra 1970-åra" av Jon Michelet
  • "Romanen om Helge Hauge" av Truls Øra
  • "Kamerat Stalin, eller familien Nordby - Et skuespill om en norsk kommunistfamilie i åra 1945-56" av Dag Solstad
  • "Angrepet på Longyearbyen - en kort framtidsroman" av Jon Michelet
  • "Mellom barken og veden - en roman om supermaktspionasje i Norge" av Jon Michelet
  • "Drift" av Espen Haavardsholm
  • "Gutten som slo tida ihjel" av Mari Osmundsen