Hundene i Tessaloniki

noveller

Forlaget Oktober 2009 Innbundet

I denne novellesamlingen formidler forfatteren spillet, og underdialogen mennesker i mellom. Det fastlåste og avgrensede i menneskelige relasjoner vises idet det slår sprekker. Samlingen inneholder seks noveller.

Bildet av hundene i Tessaloniki som henger sammen etter at de har paret seg, er nok et av de mest kjente i Kjell Askildsens forfatterskap. I denne samlingen, som består av seks noveller, skildrer Askildsen mennesker nært knyttet sammen som har mistet evnen til å kommunisere med hverandre. Hundene i Tessaloniki utkom i 1996. Samme år mottok Kjell Askildsen Brages hederspris. "en liten skattekiste av fortettet prosa ... i en klasse for seg i norsk og nordisk fortellerkunst" ERIK SKYUM-NIELSEN, INFORMATION "en stor historieforteller ... Oppriktig, knusende og ubarmhjertig ... kan sammenlignes med Hemingway og Carver i sin stil, og med Kafka, Beckett og Camus i sitt innhold" EL PAIS "Kjell Askildsen er novellekunstens mester. Gjennom sitt lange, men ikke omgangsrike forfatterskap har han foredlet den korte form til en bestemt fullkommenhet" PREBEN MEULENGRACHT, JYLLANDS-POSTEN Kjell Askildsen (f. 1929) regnes som en av de største prosaforfattere i norsk etterkrigslitteratur. Han debuterte med novellesamlingen Heretter følger jeg deg helt hjem i 1953. Askildsen har fått Kritikerprisen to ganger, og har bl.a. blitt tildelt Aschehougprisen, Doblougprisen, og Brages hederspris. I 2009 mottok han Svenska Akademiens nordiske pris. Kjell Askildsens bøker er oversatt til over 20 språk.

Forlag Forlaget Oktober

Utgivelsesår 2009

Serie Kjell Askildsens noveller og romaner

Flotte tekster. Varme og gode som nybakt brød.

Liste over gode bøker under 100 sider. For deg som gremmest over å lese mykje men som så verkeleg vil.

Kommenter og legg gjerne ut dine bøker med like snevert sidetal..

Siden mange bokelskere til tider kan bli oppgitt over alle bøkene som stadig gjenstår å bli lest, så har jeg laget en liste over bøker som er både svært gode og korte.

Gi gjerne beskjed hvis dere vet om gode bøker som mangler på listen.

Hvis du liker noveller, kan du glede deg til disse!

• "Ingenting for ingenting - noveller" av Kjell Askildsen
  • "Thranes metode og andre noveller" av Øystein Lønn
  • "Samlede noveller" av Kjell Askildsen
  • "En plutselig frigjørende tanke - noveller i utvalg" av Kjell Askildsen
  • "Ekkoland - roman" av Per Petterson
  • "Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten ; Et stort øde landskap ; Hundene i Tessaloniki" av Kjell Askildsen
  • "Surrogater" av Bjarte Breiteig