Historien om fru Berg

noveller

Gyldendal 2011 Innbundet

Boka inneholder de fem novellene Historien om Fru Berg, Trylle bort mennesker, The life and death of Janis Joplin, Det som lyser og Jentene mine. De handler blant annen om skjebnetro, sankthansormer og kortspill, om å møte sin første elskerinne, og om å oppdage at du ligner på Janis Joplin.

Ny gripende novellesamling fra Ingvild H. Rishøi

Historien om Fru Berg inneholder fem nye noveller av IngvildH. Rishøi. Med stor innlevelse og en særegen litterær kraft beskriver hun den skjøre forbindelsen mellom mennesker; det gåtefulle, skremmende og vakre. Det handler om å treffe sin første elskerinne, om å være synsk og setegn, og om å oppdage at du selv er helt lik Janis Joplin. Det handler om skjebnetro, sankthansormer og kortspill.Og om å elske en hamster som heter Fru Berg.

ISBN13 9788205401037

EAN 9788205401037

beste boka eg las i 2012- så glad eg fant denne mellom hyllene:) noe å bære med seg videre. stemninger og karakterer og språk og mye mer som blir med meg videre. ein høydare.

Utrolig vakkert og naivt språk, noe som i seg selv gjør boken verdt og i det minste ta en titt på. Språket og beskrivelsene i boken gir meg en guffen følelse, og gir meg et ønske om å holde rundt og klemme alle jeg er glad i. Dessverre blir novellene noe vel abstrakte for min del. Det er for mange hemmeligheter i tekstene, og jeg får dessverre ikke dekket mitt behov for å forstå hva som skjer.

Lyst å lese …
Ei novellesamling?
Et nydelig språk?
Ei kort bok?
Historien om Fru Berg av Ingvild H. Rishøi er ei fantastisk, lettlest og bra novellesamling av ei bok. Novellene er korte, og det er med et sukk jeg avslutter hver novelle. Språket er nydelig, og måten hun går rundt grøten på uten at det blir kjedelig er bare helt fantastisk. Vil du lese noe kort, men godt, velg denne!

Tenk at det går an å skrive så bra! Den ene novellen slår den andre og når du tror det ikke kan bli bedre så gjør det faktisk det! Ingvild er utrolig flink til å skrive. Vil definitivt lese mer av henne.

Dette er smerte på papir. Papirkutt. Det svir lenge etterpå.

Han leste videre og jeg lukka øynene, jeg bare hørte stemmen hans og regnet, hardt mot ruta, alt blanda seg, fint og varmt og sakte.

Så blei det kveld. Det blei kveld for det blir det jo. Alt fortsetter, veit du, folka og verden og døgnet, det bare driter i deg.

Jeg visste jo ikke da, alt det jeg veit nå. Åssen skjebnen funker - den fanger deg og slenger deg. Hver eneste ting du gjør, må du tenke gjennom. Men du veit: Du rekker aldri tenke nok. Livet bare tar deg igjen bakfra hele tida.

...lyset er blått over håret hennes, og hun spør meg om hun fins, om jeg er helt sikker på at hun fins.

Jeg så på alt og skjønte alt: Alt bare fortsetter. Om du dør eller om livet ditt går helt til helvete: Radioen fortsetter med nyheter neste time, t-banen fortsetter å gå.

Siden mange bokelskere til tider kan bli oppgitt over alle bøkene som stadig gjenstår å bli lest, så har jeg laget en liste over bøker som er både svært gode og korte.

Gi gjerne beskjed hvis dere vet om gode bøker som mangler på listen.

I tillegg til bøkene nedenfor fant jeg novellesamlinger av Pusjkin, Gogol og Tsjekhov samt en diktsamling av Pär Lagerkvist. Betalte 20 kr per bok. Er det noen andre som har funnet fine bøker på loppis i helgen?

Liste over bøker i utfordringen.

Bøker jeg leser i forbindelse med min jobb på et skolebibliotek

• "La stå - noveller" av Ingvild H. Rishøi
  • "Finne deg der inne og hente deg ut - dikt" av Lina Undrum Mariussen