Glassklokken

av (forfatter) og Mona Lange (gjendikter).

Gyldendal 2004 Heftet

Et grunntema i beretningnen, som i Plaths poetiske verk, er selvmordet. Men også flere andre trekk i det liv som her rulles opp, ligger selvbiografien nær. Fortellingens ytre ramme er en ung kvinnes første møte med New York, innledningen til et sammenbrudd og sykdommen: livet under "glassklokken".

«Det var en underlig, lummer sommer, den sommeren de sendte ekteparet Rosenberg til den elektriske stol, og jeg visste ikke hva jeg gjorde i New York.»Slik lyder innledningsordene i Glassklokken, Sylvia Plaths undergangsroman, som ble utgitt like etter hennes død i 1963. Jeg-fortelleren i boken ankommer New York for å arbeide i et moteblad. Dette blir innledningen til en tilværelse preget av depresjon og fortvilelse. Glassklokken er en sterk og innsiktsfull beretning om en ung kvinnes sammenbrudd. Ikke ulik Sylvia Plaths eget, korte liv: Hun hadde et problematisk forhold til familien (især til faren), ekteskapet med ektemann Ted Hughes var turbulent, og hun forsøkte gjentatte ganger å ta sitt eget liv. Til slutt lyktes hun.Nå foreligger filmen basert på hennes liv, Sylvia (2003), hvor Gwyneth Paltrow spiller hovedrollen som Sylvia Plath.«En roman om mentalt sammenbrudd, rystende lesning, men . preges av Sylvia Plaths krasse humor og sjeldne lyriske talent.» Ebba Haslund, Aftenposten

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205330900

EAN 9788205330900

Serie Gyldendal pocket

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Boka er fantastisk. Korleis Sylvia Plath klare å formidle korleis det er å leve med ein psyke som prege livet , prege kvardagen i ulikgrad i ulike periodar. Boka er absolutt blant mine favorittar. Eg må innrømme eg har ein forkjærlighet for suicidale forfattere...Det er dei mest intense følelsane og kampane som lede til den sterkaste kunsten.

Likte denne boka godt! Veldig godt skrevet om depresjon og selvmordstanker, Sylvia Plath gir meg følelsen av å være inne i hovedpersonens hode, og selv tenke som hun gjør.
Kjøpte boka på norsk ved en feiltakelse, og den er dessverre ganske dårlig oversatt, så jeg vil anbefale alle å lese den på originalspråket.

Det virket dumt å vaske seg én dag når jeg bare kom til å måtte vaske meg om igjen neste dag. Bare tanken på det gjorde meg trett.

Det er noe demoraliserende i å sitte og se på at to mennesker blir mer og mer gærne etter hverandre, især når en er den eneste andre i rommet.

Jeg kjente at tårene var på nippet til å renne over og lå og skvulpet i meg som vann i et ustøtt og altfor fullt glass.

Det må være en god del ting et varmt bad ikke kurerer, men jeg vet ikke om mange av dem. Hver gang jeg føler meg trist fordi jeg skal dø, eller så nervøs at jeg ikke får sove, eller forelsket i noen jeg ikke kommer til å se på en uke, gir jeg etter til et visst punkt, og så sier jeg; Jeg går og tar et varmt bad.

Jeg er ikke sikker på hvorfor, men jeg elsker mat mer enn nesten noe annet. Samme hvor mye jeg spiser, legger jeg aldri på meg. Med ett unntak har jeg veid det samme i årevis.

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Då mor mi skulle flytte over i eit mindre husvære, fekk ho brått ikkje plass til så mange av bøkene sine lenger. Snill som ho er så lot ho etterkomarane forsyne seg med det dei hadde lyst på. Sjølv om vi var fleire som ville ha så var det likevel eit rikhaldig skattkammer å plukke frå.

Dette er det eg sanka med meg.
Takk, kjære mor.

Jeg bare elsker loppemarkeder. Spesielt når jeg kan komme en time før stengetid på en søndag og bare fråtse i bøker til en slikk og ingenting, det vil si 6 kroner pr. bok. Kvaliteten på bøkene overrasker meg hver gang, veldig mange av de ser ikke ut til å være leste. Så får jeg bare håpe at jeg får lest de etter hvert. Nesten halvparten av de har jeg hatt på ønskelisten min.
Så lørdag og søndag har jeg vært inne i det vi kansje kan kalle en salig "bokrus." Deilig.

Visste du at det finnes en nettside som heter The Lisa Simpson Book Club?

skriv bildebeskrivelse her

Her er bokhylla hennes, slik den gjengis på den siden. Ser dog ut som om den ikke har blitt oppdatert på en stund, for det finnes flere bøker i serien.

• "Historien" av Elsa Morante
  • "Århundrets kjærlighetssaga" av Märta Tikkanen