Drømmefakultetet

tillegg til seksualteorien

av (forfatter) og Monica Aasprong (oversetter).

Aschehoug 2008 Innbundet

Boken er en litterær fantasi som tar utgangspunktet i den døde amerikanske forfatteren Valerie Solana, kjent for sitt manifest Scum og for å ha prøvd å drepe Andy Warhol.

Da Valerie Solanas døde i et fattigherberge i San Fransisco i 1988, hadde hun levd et liv fylt av prostitusjon, fyll, stoffmisbruk og nedverdigelse, men hun hadde også utmerket seg som en usedvanlig begavet psykologistudent. Hun var et ikon, berømt og beryktet for to ting: sitt manifest Scum (Society for Cutting Up Men) og for å ha prøvd å drepe Andy Warhol. Drømmefakultetet er en roman, en litterær fantasi, og et rått, eksplosivt og ømt portrett av den amerikanske ekstremfeministen Valerie Solanas. Fortellingen om den evige, kompromissløse outsideren er skrevet i et nærmest hypnotisk språk det slår gnister av. Sara Stridsbergs suverene stilistiske lekenhet gjør Drømmefakultetet til uforglemmelig lesning.
Sara Stridsberg fikk i 2007 Nordisk Råds Litteraturpris for denne romanen. Stridsbergs første roman, Happy Sally, kom i 2004. Forfatteren bor i Stockholm, der hun også arbeider som oversetter og frilansskribent.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203211003

EAN 9788203211003

Omtalt sted USA

Omtalt person Valerie Solanas

Tildelt litteraturpris Nordisk Råds litteraturpris 2007

Neste bok jeg skal lese: SCUM-manifestet
Neste film jeg skal se: Andy Warhols "I, a man"

Ekstremt velskrevet, en språklig eksplosjon!

Meget sterk bok.

VALERIE: Fordi jeg foretrekker å ha hell i spill og du i kjærlighet. Forestillingen om den romantiske kjærligheten er bare en måte å holde en halv befolkning fengslet i forstadshager på. En ødeleggende enkel måte å innbille intelligente mennesker at oppvaskkluter er viktigere enn litteratur.

Jeg selger heller fitta mi enn sjelen min. Fitta mi er ikke sjelen min.

Jeg kunne fra første stund ha fortalt deg hvordan det ville ende. Det kunne ha endt annerledes. Det finnes andre fortellere. Det finnes lykkelige slutter.

Hodet mitt er en elektrisk stol hvor uskyldige hele tiden blir henrettet

Om du vil forelese om livet mitt så er jeg kanskje feil person. Jeg er ikke særlig interessert. Jeg fucket opp alt, det er svaret på samtlige av dine spørsmål, jeg kunne ikke vende meg til å leve som en lobotomert avlsku og det kunne ikke omgivelsene vende seg til.

Litteratur av den sort hvor sympati og kritikk av denne karaktertypen eller tilstanden smelter sammen. Kom gjerne med kommentarer og forslag til utvidelse (både dikt, drama og prosa godtas, hvis en overbevisende forklaring er lagt til grunn)! Med tanke på at outsideren er en av de mest utbredte motivene i litteraturen, kan vi avgrense listen en smule ved å kun nevne bøker hvor hovedpersonen eller hovedfokuset er en slik skikkelse, kanskje særlig hvis det er av typen 'mannen mot verden' eller 'gode idealer mot realitetene' etc. Eller for den saks skyld individer lidende av dekadense, desillusjoner eller weltschmerz. Nuvel, nøl ikke! med andre ord.

Bøker som handler om feminisme,kan være faglitteratur og skjønnlitteratur.

Av de 105 tekstene jeg leste i fjor er disse som skilte seg ut fra mengden.

Første liste med samme tittel har 100 bøker som er maksimum, derfor startet jeg en ny:)

• "Darling River - doloresvariasjoner" av Sara Stridsberg
  • "Bavian - noveller" av Naja Marie Aidt