Boken om Blanche og Marie

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Gyldendal 2004 Innbundet

Blanche Wittmann har tidligere vært pasient på det berømte La Salpêtrière-sykehuset. J.M. Charcot, verdensberømt for sin hypnosebehandling av hysteripasienter, var legen hennes, og de to hadde et kjærlighetsforhold. Noen år senere blir Blanche Marie Curies assistent og fortrolige, ikke minst etter at Marie vikler seg inn i en skandaløs kjærlighetsaffære.

Ny roman om kjærlighet av Per Olov Enquist Omkring fire fantastiske skikkelser i forrige århundreskiftes Paris vever Per Olov Enquist en roman om den umulige kjærligheten. I sentrum står Blanche Wittman, en gang verdens mest berømte pasient, og Marie Curie, dobbel nobelprisvinner, men utstøtt på grunn av en forbudt kjærlighetsaffære. Blanche Wittman var pasient på det berømte La Salpêtrière-sykehuset. J M Charcot var legen hennes, han som ble verdensberømt for sin hypnosebehandling av hysteripasienter. De hadde et kjærlighetsforhold. Strindberg og Freud var blant dem som ble trukket til seansene hans. Senere ble Blanche Marie Curies assistent, og hennes fortrolige, ikke minst når hun vikles inn i en skandaløs kjærlighetsaffære. Det er den hysteriske, den elskende, den stråleskadde og den amputerte Blanche som er sentrum i fortellingen. Med Livlegens besøk fikk Per Olov Enquist er internasjonalt gjennombrudd både hos kritikere og det store publikum. Både denne romanen og Lewis reise foreligger på norsk i billigutgaver.Livlegens besøk fikk den prestisjefylte svenske August-prisen i 1999, og ikke minst i USA ble den rost og bedømt til å være på nobelprisnivå. Barneboka Fjellet med de tre grottene kom på norsk i 2003.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205333727

EAN 9788205333727

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1900-1914 1800-tallet

Omtalt sted Paris

Dette er en roman om besettende kjærlighet som risikerer alt. Hovedpersonen i boka er Blanche, som tidligere har vært pasient ved sykehuset La Salpétriere-sykehuset, hvor den verdensberømte legen Charcot drev med hypnosebehandling av hysteripasienter. Han var ikke bare legen hennes, men også hennes elsker. Etter en skandale som ender med at Blanche reiser fra sykehuset, blir hun Marie Curies assistent. De blir nære venner og fortrolige.

Livet sammen med Marie og forskningen hennes betales etter hvert med en høy pris. Strålingen fra de radioaktive stoffene Marie driver forskning på, fører til stor skader på Blanche, som amputerer den ene kroppsdelen etter den andre - og til slutt ender som en torso i en trekasse. Hun beholder imidlertid den ene armen, noe som gjør henne i stand til å skrive. Etter Pierre Curies død, vikler Marie seg inn i en håpløs kjærlighetsaffære med en gift mann, og affæren havner i medienes søkelys. Det hele ender med forferdelse.

Det tok litt tid før jeg ble revet med av historien, men da var jeg også solgt. Per Olov Enquist skriver historien på en besnærende måte, slik at det ikke var mulig å rive seg løs fra boka.

Dette er kanskje ikke Enquists beste bok, men den er absolutt leseverdig. I kjent stil dissekeres kjærligheten og spenninger som oppstår i kjølvannet av den.

Kjærlighetens mysterium

tjener som bindemiddel i denne ytterst fiktive dokumentarromanen. Riktignok tar Enquist for seg personer som faktisk har levd som boktittelens Marie «Blanche» Wittman og Marie Skłovdoska Curie. Men kildematerialet har kan hende vært tynt, og forfatteren har valgt en eksperimentell form som jeg synes blir strevsom. Det gjelder særlig i begynnelsen; etterhvert blir romanen lettere tilgjengelig.

Mest interessant er historien om Blanches rolle som pasient ved Paris-institusjonen La Salpêtrière. Her blir hun brukt av en dr. Charcot som et offentlig case-studium i hysteri. Seinere blir hun assistent på et røntgenlaboratorium og skal da ha møtt og arbeidet for Marie Curie. Blanche ble da vitne til hennes kjærlighetsaffære med en gift mann. Så skandaløs at det i følge Enquist gjorde slutt på Curies vitenskapelige karriere. Ikke riktig, ifølge SNL og Wikipedia.

Dagens biografier omtales gjerne som «rekonstruerte» med sterke innslag av fiksjon. I Boken om Blanche og Marie er fiksjonen blitt det altdominerende. Enquist skriver interessant nok om sine egne forfedre at han knapt vet mer om en del av dem enn det man kan lese ut av gamle fotografier.

Hva er troens sterkeste drivkraft, om ikke lysten!

Dette er som med kjærligheten...man blir sittende fast for livet, hvor mye man enn ønsker seg friheten.

Kjærlighet kan skapes når noen deler sitt mørke med den elskede. Men skapes da også hat?

Ovenfor det som fremtiden har fastslått som historisk kjærlighet har man et tungt ansvar, hvis man er en del av den.

Jeg bare elsker loppemarkeder. Spesielt når jeg kan komme en time før stengetid på en søndag og bare fråtse i bøker til en slikk og ingenting, det vil si 6 kroner pr. bok. Kvaliteten på bøkene overrasker meg hver gang, veldig mange av de ser ikke ut til å være leste. Så får jeg bare håpe at jeg får lest de etter hvert. Nesten halvparten av de har jeg hatt på ønskelisten min.
Så lørdag og søndag har jeg vært inne i det vi kansje kan kalle en salig "bokrus." Deilig.

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Loppemarked? Bøkene på denne lista sendes til loppemarked tirsdag 12/2-2013

Her er alleboktitlene nevnt i boka Livet! Litteraturen! av Tor Eystein Øverås.

Bøker jeg ikke finner på Bokelskere:

• En glänta i skogen (2004) av Ola Larsmo
  • Djävulssonaten (2007) av Ola Larsmo