Den amerikanske jenta

av (forfatter) og Kyrre Haugen Bakke (gjendikter).

Pax forlag A/S 2007 Innbundet

Høsten 1969 blir den amerikanske jenta Eddie funnet druknet og hennes venn Bjørn har hengt seg. De to ensomme jentene Sandra og Doris finner hverandre i fantasiene om Eddies skjebne. Da Sandra og Doris noen år senere kommer på sporet av hva som kan ha hendt, skjer en ny tragedie.

Det er høsten 1969 i Trakten, et sumpaktig kystlandskap sørvest for Helsingfors. Den amerikanske jenta Eddie, som er på besøk hos en slektning dette året, er funnet druknet og hennes venn Bjørn har hengt seg. Det er denne hendelsen alt i romanen strømmer ut fra, bakover og fremover i tid - til og fra ulike steder, med Trakten som knutepunkt. I sentrum for fortellingen står Sandra og Doris, to ensomme jenter med svært ulik bakgrunn, som finner hverandre i fantasiene om Eddies skjebne. Da Sandra og Doris noen år senere kommer på sporet av hva som faktisk kan ha hendt, og forsøker å rekonstruere dramaet, skjer en ny tragedie. "Den amerikanske jenta" er en roman om ung brå død, svik og bedrag, om kjærlighet og brustne håp, om det bittersøte livet som ikke ble som det skulle, om musikk og om landskap og arkitektur. Monika Fagerholm er en av de fremste finlandssvenske forfatterne. "Den amerikanske jenta" ble innstilt til Nordisk Råds litteraturpris fra Finland, og vant sensasjonelt August-prisen i Sverige, samt Aniara-prisen.

Forlag Pax forlag A/S

Utgivelsesår 2007

Omtalt sted Finland

• "Glitterscenen - og jenta hun trør dansen med røde gullbånd" av Monika Fagerholm
  • "Kanten av isødet" av Jesse Blackadder
  • "Som en huskatt" av Nadine Gordimer