Ingen hører til her mer enn du

av (forfatter) og Johanne Fronth-Nygren (oversetter).

Damm 2008 Innbundet

Boka inneholder de seksten novellene Fellesterassen, Svømmelaget, Majestet, Mannen i trappen, Søsteren, Denne personen, Det var romantikk, Noe som ikke trenger noe, Jeg kysser en dør, Gutten fra Lam Kien, Elskov i 2003, Ti sannheter, Bevegelsene, Mon Plaisir, Fødselsmerke og Hvordan man skal fortelle historier for barn.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788204142948

EAN 9788204142948

Miranda July gjør det i filmene sine, i kunstprosjektene sine, og også her. Hun overrasker i så stor grad at det ikke burde vært lov å mislike det. Jeg har lest anmeldelser av både bøkene og filmene hennes, og har fått et inntrykk av at de som ikke liker det hun lager, har strenge teorier om hva som nettopp er god film/litteratur og ikke. Hun er blitt sett på som hipster, indie, banal. Hadde historiene hennes innehold melankolske, selvdestruktive karakterer som kjørte seg selv ned i søla, vedder jeg på at de samme anmelderne ville ha elsket dem. Det er noe med en del film- og litteraturkritikere i møte med kjærlighet. Som om kjærlighet er det mest banale du kan putte i en bok, eller en film, og at voldsporno og psykologisk forskrudde (husk at de må være av bisarr art) er det ultimate.

Historiene er som vanlig quirky, veldig spesifikke og alle uttrykk for følelser. July er ekspert på følelser i alle uttrykksformer. De er originale, latterlig, irriterende, triste, gode, og hun har en stemme ulik noen annen.

Hun er min favoritt.

Små noveller med erotiske undertoner som går tett på jegpersonen i handlingen. Beskrivelse av tidvis rare situasjoner. Svært lesbart!

What a terrible mistake to let go of something wonderful for something real.

Noen mennesker finner taushet ubehagelig. Ikke jeg. Jeg har aldri brydd meg stort om spørsmål og svar. Noen ganger tenker jeg på noe å si, og så spør jeg meg selv: Er det verdt det? Og det er bare ikke det.

Noen mennesker trenger å få en rød løper rullet ut før de går framover, inn i vennskap. De kan ikke se de bitte små utstrakte hendene rundt dem, overalt, som blader på trær.

What I meant was, Life is easy with you here, and when you leave, it will be hard again.

Jeg presset leppene mine mot øret hans og hvisket på nytt: Det er ikke din feil. Kanskje var dette det eneste jeg egentlig noensinne hadde villet si til noen, og villet at noen skulle si til meg.

Det er sikkert flere enn meg som har lagt merke til den voksende tendensen mot lengre titler i moderne samtidslitteratur. I denne listen har jeg samlet sammen de mest poetiske, nye som eldre. Og i tråd med temaet er listen også ganske lang.

Det gir et ekstra piff å lese disse på T-banen eller bussen.

Funnet på Slate.com. With the publication this month of Today Will Be Different, Maria Semple’s follow-up to Where’d You Go, Bernadette, we got to wondering: What’s the funniest book by a living writer? Well, who better to ask than Maria Semple? The Seattle-based novelist told us her three favorite funny books, so then we asked those three authors. Then we kept asking. Our daisy chain of hilarity includes recommendations from more than 30 writers, including David Sedaris, Junot Díaz, Elif Batuman, Paul Beatty, Miranda July, Chris Kraus, and Don Novello. It’s not only an intellectual map of the state of modern humor writing, but a handy guide to scores of books that will make you LLOL.

2011

Jeg skal prøve å følge denne listen i 2012 da dette er noen av de mange bøkene i bokhyllene mine. Og når jeg har fått lest bøkene så skriver jeg om de her inne også, så kanskje du finner noe du vil lese selv!

• "Learning to Love You More" av Miranda July
  • "Alle forteller meg hvor bra jeg er i tilfelle jeg blir det" av Audun Mortensen
  • "Finne deg der inne og hente deg ut - dikt" av Lina Undrum Mariussen
  • "Jeg trenger deg mer enn jeg elsker deg og jeg elsker deg så himla høyt - roman" av Gunnar Ardelius
  • "Folk har begynt å banke på - noveller" av Bjarte Breiteig
  • "Darling River - doloresvariasjoner" av Sara Stridsberg
  • "Perlebryggeriet - roman" av Jenny Hval
  • "Du kan ikke svikte din beste venn og bli god til å synge samtidig - tekster og tegninger" av Kim Hiorthøy
  • "Roskilde" av Linn Strømsborg
  • "Herfra blir du bare eldre - prosa" av Johan Harstad