Taushetens konsekvenser

av (forfatter) og Bente Klinge (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2009 Innbundet

Fiolinisten og komponisten Adam Anker bor på New Zealand, men kommer opprinnelig fra Polen. Han ble født under annen verdenskrig, men har ingen forbindelse med fortiden sin. Da hans eneste barn, Miriam, blir drept, kollapser hele hans tilværelse. Han bestemmer seg for å konfrontere sin gåtefulle tilblivelse og det faktum at han har fortiet Miriams for henne. Han reiser til Krakow og får kontakt med en liten gruppe overlevende etter Holocaust. Først da Adam får vite om sin mors fortid blir han klar over hvilken feil han selv begikk mot Miriam.

Linda Olssons andre bok på norsk er også en internasjonal bestselger: To hendelser ryster grunnvollene i komponisten Adam Ankers liv. Han drives ut på en lang reise - fra New Zealand til Polen, og videre til Sverige. Underveis kommer sannheten om foreldrenes skjebne under annen verdenskrig, frem i lyset. Adam må også ta inn over seg konsekvensene av et umulig valg han tok for sin elskede, 20 år tidligere. Linda Olsson skaper stemninger i sine bøker som tvinger deg til å dvele ved det som fremstår som tilværelsens uutholdelighet, som vi likevel holder ut. Oversatt av Bente Klinge, MNO

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788241905698

EAN 9788241905698

Omtalt sted Sverige New Zealand Polen

Den dagen Adam Ankers datter Miriam brått og brutalt blir revet fra ham, mister Adam ikke bare sin fremtid. Nåtiden mister også sin mening, og dette gjør ham dessuten smertelig klar over hvor lite han egentlig vet om sin fortid. Moren hans oppdro ham i taushet, og han innser også at han selv har oppdratt sin datter i taushet. Og at dette neppe var veldig bra for henne …

Et år før datteren døde, var Adam innom et krigsmuseum i Auckland, og tilfeldigvis kom han i den forbindelse over et bilde av en ung mann ved navn Adam Lipski, født i Krakow i 1920. Han ble selv født med etternavnet Lipski, og det aner ham derfor at hans fortid kanskje ligger begravet i Polen et sted og har sammenheng med jødeutryddelsen under andre verdenskrig. Han bestemmer seg for å forlate New Zealand og setter kursen mot Polen og senere også Sverige, hvor han har tilbrakt deler av sitt liv.

Gradvis avdekker han fragmenter av sin fortid. Han bestemmer seg også for å ta kontakt med Cecilia, en kvinne som i sin tid tvang ham til å velge mellom datteren og henne. Han valgte datteren, og prisen han betalte var at han aldri mer fikk kontakte datterens mor. Adam har imidlertid aldri glemt sin store kjærlighet …

Jeg opplevde denne boka som veldig var og tidvis nydelig. Noen ganger var det imidlertid litt vanskelig å få helt tak i historien, og det fløt litt ut for meg. Jeg fikk aldri helt tak i hvorfor Cecilia tvang Adam til å gjøre noe så dramatisk som å velge mellom sin egen datter og hennes og Adams kjærlighetsforhold. Spesielt dialogene mellom Cecilia og Adam ble tidvis noen ganger litt kunstige, som om det viktigste for forfatteren har vært å føre et poetisk språk. Ellers er det store spørsmålet om hvem vi er dersom vi ikke har en historie, fascinerende. Alt i alt likevel en fin bok, men den nådde ikke helt opp til ”Jeg vil synge deg stille sanger”.

Var umulig å legge fra seg, når den først grep tak. Vakker og melankolsk.

Hørte "Taushetens konsekvenser" av Linda Olsson på lydbok. Den vekslet mellom å være langdryg og interessant, før den plutselig var slutt. Trodde jeg manglet en haug med filer, men neida, plutselig, når det begynte å blir spennende var det et kort og avsluttende kapittel med handling ett år senere. Ikke overbegeistret

En stor sorg, en lang reise tilbake i fortiden, en ny begynnelse. Kort oppsummert. Som leser har jeg beveget meg i mange landskap i denne boken, men først og sist handler det om Adam Anker og hans jakt etter spor fra fortiden og hans egne foreldre. Polen, Krakow. Jødeforfølgelsene under krigen. Og først og sist er tittelen veldig betegnende. "Vi snakker ikke om det. Vi tenker ikke på det engang. Og du skal få se at det går over." Mor sto i døråpningen, og lyset fra gangen skapte henne om til en mørk, pregløs silhuett." "Det går over. Vi vil glemme." Og så snudde hun seg og gikk og trakk døren til rommet mitt nesten helt igjen bak seg. Men det gjorde ikke det. Det gikk aldri over. Spørsmålene som aldri kunne bli stilt, antok sin egen skikkelse. Og tausheten ga dem næring."

Kanskje et år er sorgens naturlige livssyklus, den tiden den trenger for å legge seg til ro. Det kan hende vi må igjennom alle fire årstider før vi kan begynne å fatte at livet aldri vil bli som det var, men at det kan fortsette.

Lyd er ikke alltid det motsatte av stillhet. Det kan ligge lyd over en avgrunn av stillhet og maskere den.

Jeg tror alt i livet som du velger selv, er til å leve med. Det sier seg selv, antar jeg. Uansett hvor vanskelig det er, kan du leve med det. Det er de tingene som blir påtvunget oss, som det er så vanskelig å forsone seg med.

Minner er upålitelige. Nå bærer jeg med meg minner som er så slitte at det er umulig å si om de er riktige. Jeg er sikker på at de er formet av min håndtering. MIn monomane dveling ved noen av dem. I tillegg til disse er det minner som andre bevarte for meg og ga meg etter lang tid. Jeg har ingen mulighet til å bedømme hvor presise de er, men må akseptere dem som de er gitt, og prøve å innpasse dem med mine egne. Sammen gir de meg en slags fortid. Et lappeteppe av minnebiter: noen har jeg laget selv, noen har jeg fått, andre igjen som jeg har snublet tilfeldig over. Det er noen hull der bitene som mangler, aldri vil bli funnet. Nå begynner mønsteret å avtegne seg, men fortolkningen er fremdeles diffus.

Det er nødvendig å kjenne delene for å skape helheten

Bøker som handler om ensomhet anbefalt av bokelskerene her inne.

Noen bøker setter spor, noen blir man forelsket i og noen grubler man litt på. Disse tenker jeg å lese en gang til. Ikke nå i de nærmeste dager eller måneder men èn gang.

Jeg har vasket og ryddet blant bøkene mine og har sitte og lest titler. Utrolig mange fine :) Her er noen favoritter fra bøkene mine.

Startet lesesirkel i 2011. Her er bøkene vi har lest til nå. Etter 3 år har det blitt 30 bøker! :-)

Her samlar eg dei bøkene eg har i bokhylla mi. På denne måten kan eg sjølv få oversikt over kva eg har lese og kva som bør lesast før eg tar av hos bokhandlaren. Pensumbøkene tar eg ikkje med;)

• "Din godhet" av Linda Olsson
  • "En søster i mitt hus" av Linda Olsson