Shantaram

av (forfatter) og John Erik Frydenlund (oversetter).

Press 2008 Innbundet

I 1978 var Gregory David Roberts heroinmisbruker og ble dømt til 19 års fengsel for en serie væpnede ran. Etter to år rømte han fra et høyrisikofengsel på høylys dag og ble Australias mest ettersøkte mann. Roberts søkte tilflukt i Bombay, der han slo seg ned i slummen: først med en improvisert praksis som doktor blant slumbeboerne, senere som Bombay-mafiaens våpenpusher, smugler og falskner. Shantaram er Roberts egen medrivende beretning om et liv helt i ytterkanten av det menneskelig mulige, om frihetens pris, om betingelsene for en ny begynnelse, om kampen mellom det gode og det onde, om kjærlighet - om de store valg i livet.

Forlag Press

Utgivelsesår 2008

Serie Shantaram (1)

Omtalt sted India

Livets oppturer og nedturer.

Eks-fangen Gregory David Roberts havnet i helvete da ekteskapet gikk i oppløsning og han mistet foreldreretten til datteren. Livet hans faller i grus, og i all elendigheten begynner han med dop og raner banker. En dag blir han tatt. Han blir dømt til 20 år i fengsel, men allerede etter to år klarer han å rømme fra et av Australias best sikret fengsler. Han klarer bokstavelig talt å rømme midt på lyse dagen! Han havner i Bombay, og lever alltid i redsel over å bli avslørt og tatt. Som rømling må han kutte all bånd fra familie, venner og alle han var glad i. Han er etterlyst og kan ikke risikere å bli tatt. I Bombay blir han kjent med mange spennende mennesker, og lærer mye om kultur i byen. Han opplever mye i Bombay. Han ender opp med å bo i slummen sammen med hans nye, gode venner, starter en legepraksis der, og den stillingen gjør ham kjent i byen. Til og med mafian blir interessert i ham og han skaper et bånd med dem også. Vil han føle seg som hjemme i Bombay eller vil han alltid bli sett på som en utlending?

Fikk denne i bursdagsgave i januar og tenkte å drøye den til det ble sommerferie med tanke på tykkelsen av boka og kose meg med den når jeg hadde bedre tid. For dette er en murstein på 910 sider. Har ikke lest en så tykk bok siden i fjorsommer da jeg leste IT av Stephen King som var på over litt 1000 sider (!) Men tykke bøker skremmer ikke meg. Jeg liker både tynne og tykke. Ja takk, begge deler! Og denne har jeg hatt lyst til å lese lenge for denne boka har fått mange lovord og da blir jeg nysgjerrig! Man lurer jo da på hva “alle” snakker om.

Jeg må innrømme at jeg slet meg gjennom de 200 første sidene. Da var det mange navn og mye å forholde seg til, men etter å ha kommet meg gjennom den biten, ble det veldig mye lettere og ting begynte å skje! Vi blir kjent med svartebørsen, slummen, og mafiamiljøet.

Så vidt jeg vet er filmatiseringen godt i gang og Johnny Depp skal være hovedrollen, noe jeg er fullstendig uenig i. Jada, han er en dyktig skuespiller osv, men jeg kan bare ikke se for meg Johnny Depp som Gregory David Roberts. Jeg syns det blir helt feil. Det virker som to helt forskjellige personer. Hvem jeg ville ha valgt, er vanskelig å si, men i alle fall ikke Johnny Depp. Jeg er også litt lei av å se Johnny Depp i nesten alle moderne filmer. På tide med litt nye fjes i filmbransjen så lenge det ikke er noen Disneyfabrikerte – skuespillere, hvis du skjønner hva jeg mener?

Shantaram er en varm, god og oppriktig bok om oppturer og nedturer i livet. Om en mann som lar livet gå videre uansett hvordan det måtte gå og prøve å legge fortiden bak seg. Hans vennskap og samtaler med Prabaker er ubetalelig, hans kjærlighet for Karla er rørende, og måten han håndterer møtet med en annen kultur enn den han er vant til – er imponerende. Dette er en bok med mye diskusjon om livsfilosofi, om det å høre hjemme et sted og prøve å ta rette valg. Shantaram er en bok som bare må leses for å skjønne hvor fantastisk den er for det er en bok som er vanskelig å beskrive! Og uttrykket bjørneklem kommer aldri til å bli den samme. Les boka og du skjønner hva jeg mener. Alle burde lese denne. Det er en utrolig fascinerende, røff og sjarmerende bok! En bok som passer godt for begge kjønn!

Jeg er veldig spent på hvordan filmen blir til tross for at jeg er uenig i hovedrollevalget.

Og jeg skulle gjerne ha fått tak i lydbok hvor forfatteren leste selv. Har sett noen youtube-videoer av Roberts og han har så behagelig stemme! Hadde vært spennende å høre ham lese fra boka. Og vil dere vite mer om forfatterens liv da han var på rømmen, kan dere se et intervju med CNN. I disse klippene snakker han både om boka og viser oss stedene han befant seg da han var i Bombay. Veldig interessant og verdt å få med seg. Roberts er en tøff fyr!

Det var ikke meningen å bruke nesten en måned på å lese ut boka, men dette er en bok som trenger å fordøyes og ikke egner seg til å rushe gjennom. Det er en bok til ettertanke bare så dere vet det på forhånd.

Fantastisk bok! Boken er som en lang reise som tar deg med på livets eventyr. Denne boken er en skatt, så vakker!

Fantastisk bok. Kjenner enda lukten av krydder, slummen,med godt samhold. Skurken, som jeg ble så utrolig glad i. 900 sider, ikke en side for mye.

Tror jeg må si dette er den beste boken jeg noengang har lest! Hadde ikke lyst å legge fra meg den ett sekund, men med så mange sider var det bare godt å ta frem boken for å vite at jeg hadde igjen mange sider å lese.

En veldig god bok. Jeg brukte lang tid på den, men det var fordi jeg ønsket den skulle vare lengst mulig. En nydelig reise gjennom landskap, både sjelelige og naturlige. Anbefaler!

En av grunnene til at vi higer etter kjærligheten og søker den så desperat, er at kjærligheten er det eneste som kan lindre ensomhet, skam og sorg. Men noen følelser skjuler seg så dypt i hjertet ditt at det bare er ensomheten som kan hjelpe deg å finne dem igjen. Noen sannheter om deg selv er så smertefulle at det bare er skammen som kan hjelpe deg å leve med dem. Og enkelte ting er så triste at det bare er sjelen din som kan gråte over dem for deg.

"God morgen, Linbaba!" sa Prabaker overstrømmende. "Jeg må si du virkelig har en fantastisk snork! Så høy og fin! Som en ungokse i denne skuren din! Johnny synes også det."

Du kan ikke være noen andre enn deg selv. Jo mer du prøver å være som en annen, jo mer står du i veien for deg selv.

Fortiden reflekteres alltid i to speil, lysets speil, som viser oss våre ord og gjerninger, og mørkets speil, som er fullt av tingene vi aldri sa eller gjorde.

Det finnes ikke noe mer deprimerende enn gode råd, og det ville glede meg stort om du lot være å belemre meg med dem!

Av og til leser du en bok som får deg til å skratte på bussen. Noen ganger sitter du med tårevåte øyne. Andre ganger tenker du "wow, jeg lever i en fantastisk verden, i et fantastisk solsystem, i en utrooolig stor galakse...i et tilsynelatende uendelig, mindblowing og fremdeles ekspanderende univers!!! I morgen skal jeg fortelle en venn hvor vakker han/hun er. Alt er så vakkert! Herregud, sa jeg det høyt?"

Bøker jeg har satt stor pris på av ulike grunner: ble sugd inn i historier, drømte meg bort, reiste langt, kjente verden på kroppen, ble opplyst, gråt, lo, ble skremt, ble rørt, ble et litt bedre menneske og angrer ikke på en eneste side.

Liker å lage lister og spesielt fra A til Å. Noen bokstaver er enkle å velge, andre så alt for mange gode alternativer, men ingen forfattere fikk være med to ganger. Ser jeg mangler noen bokstaver på slutten (Øya kommer ikke med av den grunn), men det betyr bare at jeg har noe å jobbe med...

..fordi jeg vil få den førstegangsopplevelsen igjen og igjen og igjen og igjen!

Varme steder, varme følelser: Bøker å varme seg på. God høst:)

Bøker med handling fra India eller om indere

• "Fatimas hånd" av Ildefonso Falcones
  • "Vinter i Madrid" av C.J. Sansom