Kjempenes fall

av (forfatter) og Dag Heyerdahl Larsen (oversetter).

Cappelen Damm 2010 Innbundet

Romanen følger fem familier i Wales, England, Tyskland, Russland og USA. Dette er den første boka i en trilogi om forrige århundre. Fortsetter i Vinter over verden.

Det tjuende århundre er i sin begynnelse. I Wales fyller Billy tretten år og har sin første arbeidsdag i gruva, som faren og bestefaren før ham. Men det ligger forandring i luften. Mange av gruvearbeiderne er blitt sosialister og ser med beundring på bolsjevikenes opprør i Russland. Her planlegger brødrene Grigori og Lev Peshkov å emigrere til USA, men et mord, en kvinne og en revolusjon gjør at ting ikke går helt som de hadde tenkt.

I London strever det konservative aristokratiet med å holde på sine privilegier. Samtidig er kvinnebevegelsen i fremmarsj, og den vakre lady Maud Fitzherbert er blant dem som kjemper for å få stemmerett. Under slike forhold er krigstrusselen ikke bare et onde. Folket trenger noe å samle seg om. Og mens nye allianser inngås, blir gamle brutt, og Mauds forhold til tyskeren Walter von Ulrich går harde tider i møte. Er deres kjærlighet sterk nok til å overleve en verdenskrig?

Ken Follett, forfatteren bak suksessene Stormenes tid og Nålen, er tilbake med en ny storslagen roman. Vi følger skjebnene til fem familier fra Wales, England, Tyskland, Russland og USA gjennom en tid hvor verden rystes av den første verdenskrigen, den russiske revolusjonen og kampen for kvinnenes rettigheter.

Utgivelsesår 2010

ISBN13 9788202334307

EAN 9788202334307

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted USA England Tyskland Russland Wales

Jeg har lest veldig mye om andre verdenskrig opp gjennom årene og synes det er veldig kjekt å lære litt om første verdenskrig også. Jeg elsker å lese historiske romaner og synes det er den beste måten å lære om historiske hendelser på. Denne boken er bra, men den kan bli litt langdryg iblant. Gir den kun en firer pga lange partier uten action, men anbefaler den likevel på det varmeste for de som er interessert i historie.

Første bok av triologien hvor vi følger familier i England, Wales, Tyskland, Russland og USA før og under 1. verdenskrig. Handlingen er bygd på historiske fakta. Boka kan i perioder virke noe langdrygd, men bokas familier og deres opplevelser er interessant. Anbefales, jeg vil nok lese de to neste bøkene i triologien.

Det er en stund siden jeg leste denne boken, men har Follett som en favoritt forfatter når det kommer til historiske romaner. Boken er troverdig og persongalleriet er veldig spennende. En god bok for alle som liker tv-serien Downton Abbey.

Boken oppfattes litt som stereotypen av en amerikansk film, hvor "gode og onde" karaktertrekk fremheves for å beskrive de forskjellige personene. (De fleste av hovedpersonene, ser ut til å være gode på bunnen.) Boken er lettlest, og lesingen drives fremover i et forrykende tempo motivert av nysgjerrighet til hva som skal skje med de forskjellige karakterene. God underholdning!

Helt suveren, følger 5 familier som på hver sin måte kommer sig igjennom tiden før og under revolusjonen i Russland, og krigen som bryter ut mot Tyskland, om Amerika som trekkes inn i krigen uten å egentlig ville det, denne boka må leses...
Gleder meg til å lese nummer 2" Verdens vinter" (dansk vers) i trilogien....

Det gammelkjente tapetet med gardeniamønster tente begjæret i henne, på samme måte som synet av underbenklærne hennes oppildnet Fitz.

Han kikket på lommeuret. Klokken var halv ett: tid for et glass sherry.

Walter lot blikket gli rundt bordet og undret seg nok en gang over den uanstendige mengden barm som ble blottet av engelske overklassedamer ved middagsselskaper.
Slike iakttakelser hørte puberteten til. Det var på tide han giftet seg.

Side 717: Vladimir satt på skuldrene til Grigorij. Gutten var snart tre år gammel, men Grigorij bar ham fremdeles uten anstrengelser. Personligheten hans begynte å komme til syne: Han var både alvorlig og intelligent på sin barnslige måte og lignet mer på Grigorij enn på sin sjarmernde, egensindige far, Lev. Et lite barn var som en revolusjon, tenkte Grigorij med seg selv: Man kan alltids innlede en, men man har ingen kontroll over hvordan den ender.

Side 754 Han - Winston Churchill - hadde god grunn til å være sprudlende. Han var tilbake i regjeringen. Lloyd George hadde gjort ham til minister for rustningsproduksjonen. Det var mye snakk om hvorfor statsministeren hadde hentet tilbake en sånn brysom og uberegnelig kollega, og man var enige om at det måtte være fordi han foretrakk "at Churchill stod INNE i teltet og spyttet UT".

Leseutfordring 2016:

en bok basert på et eventyr
en bok som har vunnet National bok award
en Young Adult bestselger
en bok du ikke har lest siden ungdomsskolen
en bok med handling fra ditt hjemsted
en bok oversatt til engelsk
en kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
en bok hvor handlingen er i Europa
en bok på under 150 sider
en New York Times bestselger
en bok som blir til film dette året
en bok anbefalt av noen du akkurat har møtt
en selvutviklingbok
en bok du leser ut på en dag
en bok skrevet av en kjendis
en politisk memoar
en bok som er minst 100 år eldre enn deg
en bok på mer enn 600 sider
en bok fra Oprah's bokklubb
en science- fiction roman
en bok anbefalt av et familiemedlem
en tegnet roman
en bok publisert i 2016
en bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
en bok hvor handlingen er om sommeren
en bok og dens prequel
et mordmysterie
en bok skrevet av en komiker
en dystopi
en bok med blått omslag
en diktsamling
den første boken du ser i en bokhandel
en klassiker fra det 20 ende århundre
en bok fra biblioteket
en selvbiografi
en bok om en roadtrip
en bok om en kultur du er ukjent med
en satirisk bok
en bok hvor handlingen foregår på en øy
en bok som garantert vil gi deg glede

Noen bøker vi leser får oppfølgere og blir til triologier, kvartetter og serier. Har samlet mine favoritter her + noen jeg kunne tenke meg å lese :)

Bøker jeg har lest

• "På grensen til evigheten" av Ken Follett