Når du ser meg

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Aschehoug 2008 Innbundet

Etter farens begravelse finner Erik og Inga Davidsen et brev blant farens papirer. Brevet er fra en ukjent kvinne, og i innholdet antydes det at faren har hatt noe å gjøre med et annet menneskes dødsfall. Erik og Inga prøver å finne ut hvem kvinnen som har skrevet brevet er. I sin søken etter hennes identitet, avdekker de gamle familiehemmeligheter.

Erik Davidsen og søsteren Inga rydder i sin nylig avdøde fars papirer. Der finner de et urovekkende brev fra en ukjent kvinne. Erik og Inga oppsøker bekjente av faren for å finne ut hvem som kan ha skrevet brevet. Dette fører til at gamle hemmeligheter kommer til overflaten, og familiens sår blottlegges. Med den samme sikre pennen og språklige følsomheten som vi kjenner fra Siri Hustvedts forrige roman, "Det jeg elsket", føres en rekke handlingstråder og underliggende motiver sammen til en overbevisende og spennende intrige. Hustvedt har skrevet en usedvanlig velkomponert og klok roman om ensomhet, traumer og kjærlighet.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203211218

EAN 9788203211218

Omtalt sted New York

We experience our expectations of the world.

Det er underlig at vi alle drives til å gjenoppleve smerte, men jeg har begynt å se på det som en sannhet. Det som en gang var, forlater oss ikke.

Det finnes musikk i samtale, mystiske harmonier og dissonanser som vibrerer i kroppen som en stemmegaffel.

Vi erfarer ikke verden. Vi erfarer vår forventning om verden.

«Du kan ikke gå veien før du selv er blitt veien.» Far hadde notert dette Buddha-sitatet i en skrivebok.

Bøker kultursirkelen har lest.
Vi velger bøker etter anmeldelser og anbefalinger. Og leser noen klassikere inn i mellom.

• "Lily Dahls fortryllelse" av Siri Hustvedt
  • "En bønn for Eros" av Siri Hustvedt