Rømlingen

noveller

av (forfatter) og Kia Halling (oversetter).

Gyldendal 2006 Innbundet

Sentralt i denne novellesamlingen er tre overlappende historier om Juliet, som rømmer fra sin lærerjobb på en jenteskole og kaster seg ut i en vill og lidenskapelig kjærlighetsaffære. Her er menn og kvinner, på helt forskjellige steder i livet. Runaway handler om kjærlighetens makt og svik, om bortkomne barn og tapte muligheter.

«Alice Munro er den nordamerikanske skjønnlitterære samtidsforfatteren som kan gjøre krav på være den beste.» Jonathan Franzen I disse nye Alice Munro-novellene finnes historier om kvinner i alle aldre, som lever under de mest forskjelligartede omstendigheter. Alice Munro gjør livene deres til noe håndgripelig, med sin empati og sin skarpsindighet. Rømlingen i tittelnovellen er en ung kvinne som, til tross for at hun ønsker det, ikke klarer å gå fra mannen sin. I en annen novelle er det en ung kvinne fra landsbygda som planlegger å komme seg langt bort via en hotelljobb, som plutselig forstår at hun er inne på et blindspor. Tre historier handler om den samme kvinnen, Juliet, som beveger seg gjennom dramatiske stadier i livet sitt.Det er Alice Munros helt særegne evne til å forstå folk som gjør at novellefigurer framstår like levende som våre egne naboer. Det handler om kjærlighet, og det handler om svik; mellom menn og kvinner, mellom venner, mellom foreldre og barn. Og det foregår innenfor den hverdagsrammen vi alle lever våre liv innenfor. «Alice Munro er den nordamerikanske skjønnlitterære samtidsforfatteren som kan gjøre krav på være den beste ... Rømlingener noe helt spesielt ... Rømlingener så god at jeg ikke vil snakke om det her. Å sitere yter ikke boka rettferdighet, og heller ikke sammendrag. Det er bare det å lese som er rettferdig i forhold til boka ... Og det bringer meg tilbake til den enkle oppfordringen jeg startet med: Les Munro! Les Munro!» . Jonathan Franzen, på forsiden av The New York Times Book Review

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205343542

EAN 9788205343542

Rømlingen er skrevet i 2004, og har handling fra 60-tallet og frem til i dag der novellene spenner over mange år. Samlingen består av 8 noveller der tre av dem handler om samme kvinne, mens de resterende 5 tar for seg helt andre historier. De handler alle om ulike kvinnetyper som forsøker å finne sin vei i livet og gjerne tar utradisjonelle valg. Flere av kvinnene er enten eller både utdannet, har barn uten å være gift, er godt voksen og ugift, har rømt med en mann og giftet seg mot familiens vilje, for å nevne noen. Bortsett fra dette er kvinnene ganske ulike,

Munro har en stillfaren og jordnær stil, men dramatikken ligger likevel og lurer under overflaten. I flere av novellene råder tilfeldigheter eller skjebnen om du vil slik at det ikke nødvendigvis går slik man skulle forvente eller ønske. Dette er nok tydeligst i novellen der en ugift kvinne møter en mann som gjør stort inntrykk på henne på sin årlige tur på teateret i byen. Akkurat dette minner meg litt om Roald Dahl sine noveller, og selv om de er mindre stillfarne og mer utspekulerte er det et grep jeg synes fungerer godt i novelleformatet. Det gir novellene driv og at de kjennes fullendte, nesten som korte romaner. Alle novellene var ikke like gode og alle satt seg heller ikke like fast i minnet. Mine favoritter var de tre om Juliet som ung, voksen og eldre kvinne titulert Sammentreff, Snart og Stillhet.

Hele omtalen ble publisert her.

Dette var veldig gode noveller og noveller som engasjerte meg. På en aller annen måte rømte de alle fra noe, enten du så det fra den som rømte sitt perspektiv eller fra den som satt igjen. Spesielt rørte meg historien om moren som sitter igjen etter at datteren rømmer fra livet sitt. Veldig bra!

Sånn er det det skjer. Du legger det til side for en periode og nå og da kikker du i skapet på leting etter noe helt annet, og du kommer på det, og du tenker: snart. Så blir det etterhvert noe som bare er der, i skapet og andre ting blir stuet foran. Denne tingen som var din blankeste skatt. Du tenker bare ikke på det. På et tidspunkt et tap du ikke maktet forestille deg, og så blir det til noe du knapt husker. Sånn er det det skjer.

Robin liked to have a good seat, so she could only afford a Saturday matinee. She picked a play that was being done on one of her weekends off from the hospital. She never read it beforehand, and she did not care whether it was a tragedy or a comedy. She had yet to see a single person there that she knew, in the theater or out on the streets, and that suited her very well. One of the nurses she worked with had said to her ´´I would never have the nerve to do that all on my own´´and that had made Robin realise how different she herself must be from most people.She never felt more at ease than at these times, surrounded by strangers.
After the play she would walk downtown , along the river, and find some inexpensive place to eat - usually a sandwich, as she sat on a stool at the counter. And at twenty to eight she should catch the train home. That was all. Yet those few hours filled her with an assurance that the life she was going back to, which seemed so makeshift and unsatisfactory, was only temporary and could easily be put up with.

Langt sitat men jeg synes det er så sant og så vakkert ....... Sitatet er hentet frside 239 i den engelsek versjonen "Runaway".

Yann Martel, forfatteren av Life of Pi, fant ut at den kanadiske statsministeren trengte kulturelt påfyll. Han har sendt ham én bok hver 14. dag i snart 4 år, med følgebrev.

What is Stephen Harper reading?

Følgebrevene er på ca 2 sider tekst, og har bakgrunnen for hvorfor de er med i lista. Jeg har følgelig ikke brukt mye tid på å skrive omtale her, men henviser til Martels omtale istedenfor.

Prosjektet er nå avsluttet, etter 100 bøker. De utgavene som Harper fikk tilsendt kan du finne på linken over. I denne listen har jeg brukt norske oversettelser så langt som jeg klarte. Der jeg ikke fant norske utgaver har jeg brukt engelske.

Lister her på bokelskere kan inneholde 100 bøker, som i utgangspunktet skulle være tilstrekkelig. Imidlertid består noen av bøkene på Martels liste av mer enn en bok, og iblant har jeg tatt med både norske og engelske utgaver. Jeg har derfor bare fått med tom. nr 93 på Martels liste. De resterende er:

• Book Number 94: The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian, by Sherman Alexie

• Book Number 95: Cakes and Ale, by W. Somerset Maugham

• Book Number 96: Six Characters in Search of an Author, by Luigi Pirandello

• Books Number 97: Paul à Québec, by Michel Rabagliati, Le géant de la gaffe, by André Franquin, and Le lotus bleu, by Hergé

• Book Number 98: Sir Gawain and the Green Knight

• Book Number 99: A History of Reading, by Alberto Manguel

• Book Number 100: Scorched, by Wajdi Mouawad, translated from the French by Linda Gaboriau

Kanskje jeg skal bruke lista som leseliste for meg selv også?

Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finne på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt av oss som jobber på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske undertoner. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier.

"Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finnes på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med det beste innen tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt ut av oss som jobber her på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske islett. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier."

Jeg begynte såvidt i sommer med å lese en bok fra hver av de 14 kvinnene som har vunnet prisen og har som mål å bli ferdig før prisen blir gitt ut på nytt høsten 2019.

Noen, som Selma Lagerlöf fikk prisen for en annen bok enn den jeg har lest og rekker jeg det kommer jeg til å lese den hun vant prisen for.

Fra 2004. For årene tidligere se del 1.

• "En god kvinnes kjærlighet" av Alice Munro
  • "Utvalgte noveller" av Alice Munro