Din nestes hus

av (forfatter) og Trude Marstein (oversetter).

Cappelen Damm 2010 Innbundet

Til tross for et tilsynelatende bra liv med eget arkitektfirma i København, gode venner og mange kvinner, kjenner Laus Lindborg et stadig økende tomrom i i tilværelsen. Og da faren hans dør uventet, truer tomrommet med å sluke ham helt. Som en honnør til farens uforløste drømmer bestemmer Laus at begravelsen skal holdes i provinsbyen St. Randing. Der blir han raskt husvenn med presten som skal forrette begravelsen. I huset bor også prestens unge kone Alma, som Laus blir tiltrukket av.

ISBN13 9788202326265

EAN 9788202326265

Omtalt sted Danmark

Skuffende kjedelig! :(

Jeg må innrømme at jeg var litt skuffet, for jeg elsket "Den lukkede bok" av samme forfatter. Der "Den lukkede bok" var om Georg Brandes samtid, er denne satt til vår egen tid. En ung, svært urban arkitekt skal ordne opp med sin fars begravelse i en liten dansk landsbygd, men han blir stadig holdt igjen i bygden, og bygger etterhvert opp en ny tilværelse der med å realisere et bygg hans far aldri fikk bygd opp. Han har tenkt å være observerende, og prøver å la være å involvere seg i innbyggernes liv, men ender opp med å rote til og å få sterke bindinger overalt i bygden.

Min innsigelse er at den er litt forutsigbar. Hvis du vil lese om tilsvarende tematikk, vil jeg heller anbefale "Mors gaver" av Enger.

Flott bok.

Denne boken ble desverre en liten ørkenvandring for min del. Kanskje fordi jeg nettopp hadde lest "Drømmehjerte." Syns jo det er fascinerende med kvinnelige forfattere som velger mannlig hovedperson og omvendt, men denne mannen hadde jeg ikke så veldig fascinasjon av. Det hele ble litt smått og uinteressant. Det lå veldig i kortene hvordan det skulle gå, og det ble jeg litt oppgitt av. Kanskje litt for store forventninger etter "Den lukkede bok." Dette var en helt annen bok, for å si det sånn. Jeg opplever fortellingen her som et lite kammerspill med litt vel mye fokus på hovedpersonens unnvikende liv. Hm...men den hadde noe...den hadde da sgu noget...

Å, denne likte jeg godt. Skildringen av en manns problemematiske forhold til sin far og div kvinner, burde på en måte ikke engasjere, meg, tenker jeg. Fordumsfull som jeg er. Men når det er så godt skrevet, blir jeg jo trukket med. Også går det ikke som jeg trodde en gang. Goody!

Jeg så ut som en værmelding.

Hvordan ser et hus ut når det er hjemsøkt av sorg?

Ja noen ganger syns jeg man dreper magien når man absolutt må snakke om alt. Jeg vet ikke om du så han kunstneren på tv her om dagen som skulle forklare bildene sine? - Da slo det meg: Man ville jo aldri be en forfatter om å male boken sin?

Gutter som trodde de kunne alt. Bare ikke dø.

Det verste ved å eldes var jo ikke kroppens forfall. Der verste var ikke vevets manglende elastisitet, men sinnets forfall

Vi oversvømmes av nyheter innen litteratur som aldri før. Det ene bokomslaget er lekrere enn det andre, og det er ikke så lett å orientere seg når de samme bøkene omtales i store ovasjoner bak på hver sine smussomslag. Kan vi virkelig stole på at det er stor litteratur alt sammen?

Jeg har bl.a. lest disse fem nyhetene, og mitt inntrykk av dem har vært noe vekslende. "Guernica" er definitivt den boka jeg har likt best. Her har jeg laget en bokomtale om hver av dem. Ekstra morsomt blir det dersom noen har lest de samme bøkene og det blir litt diskusjon rundt dem!

Folk spør meg hele tiden om hvem som er min yndlingsforfatter, jeg svarer "hæ?" og innser at jeg aldri ser frem til at en eller annen bok blir utgitt av nettopp DEN forfatteren. Dette er jakten på h*n som skal gi meg forventninger ved hver utgivelse (hvis død, ved hver nyoppdagede), samt gi meg lyst til å lese den samme boken om igjen.

Følger trenden og lager liste

Bøker kultursirkelen har lest.
Vi velger bøker etter anmeldelser og anbefalinger. Og leser noen klassikere inn i mellom.

Den første er nå stengt for dagen, og jeg tar nok en tur dit i morgen igjen.
Fikk med meg 7 bøker for en hundrings. 4 pocket og 3 innbundet. Tre av de er egentlig kjøpt til kona, men jeg skal lese dem lell.
I rekkefølge som jeg fant de. jeg gikk tre runder i lokalet, misser alltid noe, flaks det for jeg fant "storm i juni" på det tredje.

• "Unnskyldningen - roman" av Hanne-Vibeke Holst
  • "Unntaket - roman" av Christian Jungersen