Glassblåseren fra Murano

av (forfatter) og Siri Fürst Skogmo (oversetter).

Vega forlag 2010 Heftet

Nora Manin bestemmer seg for å forlate sitt mislykkede liv i London for å starte på nytt i Venezia. Der begynner hun å avdekke historien om en av sine aner, Corradino Manin - Muranos største glasskunstner gjennom tidene.

I Venezia 1681 er den venetianske republikkens hovednæring glassblåsing, og venetianske speil er mer verdt enn gull. Glassblåserne på Murano er praktisk talt fanger på øya, strengt bevoktet av det livsfarlige "timannsrådet", Consiglio dei dieci. For å beskytte sin hemmelige datter selger Corradino Manin, glassblåsernes største kunstner, sine forretningshemmeligheter og sin sjel til Ludvig XIV av Frankrike, Solkongen.
Flere hundreår senere flykter hans etterkommer, Nora Manin, fra et ulykkelig liv i London, for å gå i lære som glassblåser i sine forfedres by. I Venezia finner hun en ny tilværelse og ny kjærlighet. Men hun er både temperamentsfull og talentfull, og det berømte etternavnet setter henne i fare når tidløs rivalisering kommer til overflaten i de eldgamle glasshyttene. Og når de forræderske hemmelighetene i Corradinos liv avsløres, blir Noras skjebne uløselig knyttet til forfaderens.

Forlag Vega forlag

Omtalt sted Italia

Nora Manin er et resultat av en romanse moren hennes en gang hadde med en veneziansk mann. Faren døde rett etter hennes fødsel, og selv vokser hun opp i London sammen med sin mor, en etter hvert meget forbitret kvinne. Da Noras ekteskap brått tar slutt, bestemmer hun seg for å bryte opp fra sin vante tilværelse, og så flytter - eller rettere sagt flykter - hun til Venezia. Drømmen er å bli glassblåser på Murano, en liten øy utenfor Venezia.

I Venezia lykkes hun i første omgang med å få seg jobb som glassblåser, mye takket være familienavnet Manin. Nora tar tilbake sitt opprinnelige navn Leonora, og gjør det hun kan for å bli integrert i Venezias liv. Hun er besatt på å finne ut av sin forfaders skjebne, Corradino Manin. Hans glassblåserkunst var viden kjent på slutten av 1600-tallet.

Alt ser ut til å gå Leonoras vei, helt til gamle hemmeligheter om svik dukker opp i dagspressen. Alle vil nemlig ikke Leonora vel, og det viser seg at enkelte opplever det temmelig provoserende at hun tilsynelatende lykkes for lett. Parallelt med Leonoras historie, følger vi Corradino og de øvrige glassblåsernes liv på Murano rundt 1681. Ludvig XIV, selveste Solkongen, var på denne tiden i gang med å bygge Versailles, et slott han ønsket skulle bli det mest storslagne i hele Europa. I en tid da speil var verdt sin vekt i gull, planla den franske kongen å bygge speilsalen. Og for å få det til, trengte han å få tak i forretningshemmelighetene til glassblåserne på Murano, som nærmest levde et slavelignende liv på øya. Corradino solgte øyensynlig sjelen sin til Solkongen, og spørsmålet som det gjenstår å finne svar på til slutt er om han var en helt eller en skurk. Corradinos skjebne griper praktisk talt inn i nåtiden og påvirker Leonoras liv på det mest avgjørende - både hva gjelder hennes glassblåserkarriere og i hennes kjærlighetsliv.

Jeg likte boka, måten den er skrevet på og fortellingen som sådan. I tillegg var det interessant å få innblikk i livet på Murano opp gjennom tidene. Jeg har selv vært noen ganger i Venezia, og synes selvsagt det var ekstra morsomt at jeg kunne kjenne meg igjen nesten uansett hvilket smug som ble beskrevet. Denne boka kan jeg trygt anbefale, selv om den mangler noe for å få toppskår.

Veldig interessant, sprennede og romantisk bok, som jeg hadde glede av å lese. Jeg har nettopp vært i Venezia og det gjorde det jo ekstra stas. Kjente igjen steder jeg selv har vært og gått, og ønsker meg nå dit igjen for å besøke Murano, samt å delta på Carnevale. Jeg blir også veldig nysjerrig på forfatteren som tydelig har mye kunnskaper on kunst og historie. Jeg leser Botticellis Hemmelighet av henne, og der foregår handlingen i Firenze, Venezia, Genova og Napoli. Botticellis Primavera er også med i Glassblåseren… Forfattern har studer kunsthistorie og jobber innenfor feltet og er halvt venetiansk, så jeg tror hun har peiling på det hun skriver om.
Her er mitt blogginnlegg for den som vil lese det.:)

Ble innspirert til å reise innom Firenze i sommer

Gir denne boken terningskast fem fordi jeg ble imponert over forfatterens kunnskap om glassblåsing (det var faktisk veldig interessant!) samt gode beskrivelser av Venezia. Fikk virkelig lyst til å reise dit etter å ha lese denne boken. Selve historien er så som så, men spennende nok hvis man liker bøker som f eks Øya (Hislop).

Sträckläste den här spännande, historiska, glasblåsartekniskt initierade, romantiska och intressanta boken i CD-boks format. Längtar till Venedig!

Det er deg jeg elsker, og du må finne deg selv først, før jeg kan finne deg.

Han kjente det venetianske ordtaket "frisk som en fisk", men disse fiskene var ikke friske. De var døde.

Og veggene var fylt til trengsel av speil i alle størrelser, som en samling portretter som bare viste sine beundrere. Jeg vil ramme inn ansiktet ditt, var deres troløse løfte. Du er mitt motiv. Jeg kan gjøre deg vakker. Helt til du går videre og det neste ansiktet stirrer inn i mitt dyp. Da vil jeg ikke befatte meg med annet enn det.

Er ikke ditt eget liv nok for deg? Trenger du Corradino til å definere hvem du er? Hvorfor kan du ikke bare si: Jeg er Leonora og jeg er glassblåser?

Takterassen ble kostet og dekket med terakottafliser fra Firenze. Hun strakk et tau langs kanten for å gjøre terassen tryggere og bar opp uttalige krukker som hun fylte med blomster for å gi farge om dagen og dufter om natten - de sto spredt omkring på terassen som korpulente små karer. Mange var fylt av urter til matlaging - basilikumen tok hun med ned til vinduskarmen på kjøkkenet, for det var den urten hun visste hun kom til å bruke mest.

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Titler jeg føler hører sammen på en eller annen måte jeg ikke helt klarer på beskrive, men som jeg føler det har kommet mange av i det siste. Skjulte historier, hemmeligheter, fra eksotiske steder eller eldre tider, helst med kvinner i hovedrollene. Gjerne også en eller annen slags likhet i omslagene som gjør at jeg tenker 'åja, der er en sånn bok'.

Må få tillegge at jeg ikke har lest noen av disse bøkene, derfor kan jeg ikke uttale meg om de er gode eller ikke! Men det vet kanskje dere?

Vi oversvømmes av nyheter innen litteratur som aldri før. Det ene bokomslaget er lekrere enn det andre, og det er ikke så lett å orientere seg når de samme bøkene omtales i store ovasjoner bak på hver sine smussomslag. Kan vi virkelig stole på at det er stor litteratur alt sammen?

Jeg har bl.a. lest disse fem nyhetene, og mitt inntrykk av dem har vært noe vekslende. "Guernica" er definitivt den boka jeg har likt best. Her har jeg laget en bokomtale om hver av dem. Ekstra morsomt blir det dersom noen har lest de samme bøkene og det blir litt diskusjon rundt dem!

Har satt meg som mål å lese meg verden rundt ved hjelp av bøker :)
Eneste kriteriet jeg har er at handlingen er lagt til et land. Forfatteren trenger ikke å være fra samme land.

Land I Europa:
✔Albania‎ , Andorra‎, Armenia, Belgia‎, Bosnia-Hercegovina‎, Bulgaria‎, Danmark‎, Estland‎, ✔Finland‎, ✔Frankrike‎ , Færøyene, Georgia, Guernsey‎, ✔Hellas‎, Hviterussland‎, ✔Irland, ✔Island, ✔Italia‎, Jersey‎, Kosovo‎, Kroatia‎, Latvia‎, Liechtenstein‎, Litauen‎, Luxembourg‎, Makedonia‎, Malta‎, Man‎, Moldova‎, Monaco‎, Montenegro‎, Nederland‎, ✔Norge‎. Polen‎, Portugal‎, Romania‎, ✔Russland‎, San Marino‎, Serbia‎, Slovakia‎, Slovenia‎ , ✔Spania‎,‎ ✔England, ✔Skottland og ✔Wales), Sveits‎, ✔Sverige‎, Tsjekkia‎, ✔Tyrkia‎, ✔Tyskland‎, Ukraina‎, Ungarn‎, Vatikanstaten‎ og Østerrike‎

Antall besøkte land i Europa hittil er: 16

Om kjærlighet, gjerne fra utlandet. Spesielt flott til å lese på sommeren

• "Fruen av Saronno" av Marina Fiorato
  • "Botticellis hemmelighet" av Marina Fiorato