Elven

Aschehoug 2007 Innbundet

Atten år gamle Aksel Vinding er dypt nede etter kjæresten Anjas død. Han er også usikker på om han ønsker å fortsette på pianistkarrieren, og han opplever prestasjonsangst i forhold til pianolæreren Selma Lynge. Aksel oppsøker Anjas mor, og problemene blir ikke mindre når han oppdager at han er tiltrukket av henne. Boken er en frittstående fortsettelse av Til musikken fra 2004.

Aksel Vinding sliter med å akseptere tapet av sin første, store kjærlighet, Anja Skoog. Etter hennes død mister han fotfestet i tilværelsen. Han er også usikker på om den pianistkarrieren han har satset alt på, er et riktig valg. I denne situasjonen innleder han et forhold til Anja Skoogs mor Marianne, uten å vite om det egentlig er den døde datteren han ikke klarer å løsrive seg fra.
Elven er en frittstående fortsettelse av Til musikken (2004), som har kommet ut i mange land og har fått flott mottakelse. Elven er en kjærlighetsroman om en ung gutts bindinger til . og fascinasjon av . en kvinne som er mye eldre enn ham. Samtidig er det en roman om valg og moralske dilemmaer, om musikkens plass i våre liv, om falske autoriteter og om kampen for å bli synlig . i eget liv og i andres.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203192746

EAN 9788203192746

Når ikke opp til "Til musikken". Grunnen er at det blir litt for mye problemer og litt for mange som har problemer. Men god nerve og glimt av meget bra humor. Fantastisk musikkinvolvering!

Har til nå både lest "Til Musikken" og "Elven", og slukte hvert ord i disse to romanene på kort tid. Ser frem til å lese fortsettelsen "Damen i Dalen" som en avslutning på denne gripende og skjønne trilogien, fullpakket med sterke følelser, gåtefulle relasjoner og musikalske referanser.

Et menneske som ser deg og forstår deg. Et menneske som vil deg vel. slike mennesker bør man samle på.

Hvem velger for oss? Er det lykken vi ønsker? Å ha det godt, enkelt og hyggelig for enhver pris? Lengter vi ikke heller etter det meningsfulle?

Alt ved mor var voldsomt. Det skal du være glad for. Hun var en sterk, selvstendig kvinneskikkelse. Hun var en stor fugl i et for lite bur, sier jeg. Det gjelder for mange kvinner (...)

Noe positivt, noe trofast. Noe ikke-negativt. Et menneske som ser deg, og forstår deg. Et menneske som vil deg vel. Slike mennesker bør man samle på.

Tempoet bestemmer nesten alt. Det blir som i livet selv. Vil du leve et oppskrudd liv, der alt går for fort, og du føler du har for dårlig tid uansett hva du gjør? Eller vil du ta sjansen på en langsommere rytme, og se hva som skjer, se hva du får tid til å reflektere over?

Uthevet tekst

• "Damen i dalen - roman" av Ketil Bjørnstad