Sofies verden

roman om filosofiens historie

Aschehoug 2003 Innbundet

Sofies verden er både en filosofihistorie og romanen om Sofie og Hilde. Men filosofiens historie og historien om Sofie henger nøye sammen. For å oppklare en rekke mysterier i Sofies verden trenger vi de europeiske tenkernes innsikt.

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788203245114

EAN 9788203245114

Serie God bok

Tildelt litteraturpris Sonja Hagemanns barnebokpris 1991

Jeg leste Sofies Verden for første gang da jeg var elleve eller tolv år gammel, og har lest den flere ganger siden. Det er denne boken som vekket interessen min for filosofi, og som ga meg en av mine største og mest magiske leseopplevelser. Det eneste negative er at et par av de filosofiske brevene er ekstremt lange og kjedelige, men ellers elsket jeg denne boka fra begynnelse til slutt. Det er noen år siden jeg leste den sist, og jeg burde nok ha lest den på nytt før jeg skrev denne bokomtalen, men jeg klarer ikke å la være å dele min kjærlighet for den når jeg ser hvor mye negativt folk skriver om den. Jeg husker hvordan jeg ble dratt inn i hekken sammen med Sofie, og inn i leiligheten til Alberto Knox da Sofie møtte ham for første gang. Jeg husker at jeg var der sammen med dem da de dro tilbake i tid, og at jeg også var med Sofie når hun forstod hvem Hilde var, og ikke minst; hvem hun selv var. Jeg er så glad for at jeg fant denne på skolebiblioteket for mange, mange år siden, og at jeg ikke hørte på bibliotekaren da hun sa at "denne boka er ganske tunglest, kanskje du bør prøve en annen", for det ga meg en opplevelse for livet, og noe jeg aldri ville vært foruten.

Oppskrytt. Kom kun gjennom ved å droppe å lese alt om filosofene

Tja... Hva var dette? En roman? En lærebok i filosofi? Filosofihistorie? Verdenshistorie?
Til syvende og sist er det vel en blanding av alt dette.
Dette er en bok jeg alltid har hørt mye om, men egentlig visst lite om, men den var vel egentlig noe helt annet enn hva jeg hadde forestilt meg.
Målgruppen er vel ungdom, noe som gjenspeiles i språket og formidlingen uten at dette ble nevneverdig irriterende, men helt klart merkbart. Rett som det var måtte jeg også fram med fremmedordboken.
Da mye av boken rett og slett er filosofihistorie, bør vel leseren være mottagelig for dette temaet, hvis ikke blir det nok svært kjedelig. Personlig fant jeg mye av tematikken i boken interessant, og selve historien spennende nok til at jeg likte boken, uten at den kommer helt øverst på skalaen.

Har prøvd å lese denne boken i mange år men mister alltid tålmodigheten et sted kvartveis... Virker som en bra bok.

Dette er en bok som handler om en helt vanlig jente som heter sofie. Men hun får noen brev fra en mystisk lærer som lærer henne om filosofi. Denne boken vil jeg anbefale for 11 år og oppover.

Klokest er den som vet hva hun ikke vet.

Både fornuften og samvittigheten kan sammenlignes med en muskel. Hvis man ikke bruker en muskel, blir den gradvis svakere og svakere.

:-))
Book: "Willpower, Rediscovering our greatest strength" By Roy F. Baumeister; 2011:
Willpower is like a muscle that can be strengthened with practice and improved over time.

Undring er ikke noe man lærer. Undring er noe man mister.

Å komme et stykke på vei er ikke det samme som å ta feil av veien.

Det var en gang en russisk astronaut og en russisk hjernespesialist som diskuterte religion. Hjerneforskeren var kristen, men det var ikke astronauten. «Jeg har mange ganger vært ute i verdensrommet,» skrøt astronauten, «men jeg har aldri sett hverken Gud eller engler.» «Og jeg har operert mange kloke hjerner,» svarte hjerneforskeren. «Men jeg har aldri sett en eneste tanke.»

Her er en liste over alle bøkene som jeg har lest av min favorittforfatter, Jostein Gaarder. Liker du også filosofiske tankemønstre, er de absolutt til å anbefale. :-) skriv bildebeskrivelse her

Denne lista er laget etter bidrag fra mange bokbloggere og andre bokelskere på nettet. Alle som bidro fikk plukke ut 5 av sine favorittbøker for å legge til lista. Klikk på linken så ser du det endelige resultatet:

Bokelskeres favorittbøker

Nedenfor ser dere et lite utvalg av de 210 bøkene på lista.

I det siste har jeg begynt å lese mange av bøkene bak filmer. mer eller mindre bevisst. Noen av bøkene leste jeg før jeg så filmen, andre etter. Noen visste jeg ikke at fantes som film en gang.

Her er de "bøkene bak filmen" jeg har lest/leser til nå. Har du andre tips til bøker bak filmer? Hva likte du best - bok eller film?

Vil du lese romaner som får deg til å tenke over de store spørsmålene i livet? Her har jeg samlet lesetips som både er lærerike, tankevekkende og underholdende.

Romanar av Jostein Gaarder

• "I et speil, i en gåte" av Jostein Gaarder
  • "Sirkusdirektørens datter - roman" av Jostein Gaarder
  • "Julemysteriet" av Jostein Gaarder
  • "Kabalmysteriet" av Jostein Gaarder
  • "Tante Grønn, tante Brun og tante Fiolett" av Elsa Beskow
  • "Appelsinpiken" av Jostein Gaarder
  • "Så rart - samlede barnevers fra Så rart, Lille Persille, Den sommeren" av Inger Hagerup
  • "Tom Sawyer" av Samuel Langhorne Clemens
  • "Lillebror og Knerten" av Anne-Cath. Vestly