Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel

en undersøkelse av verdier

Pax 1997 Heftet

Filosofisk roman om livskvalitet, og en undersøkelse av verdier. Boka er også fortellingen om en far og hans elleve år gamle sønn, som reiser rundt på en motorsykkel - en reise på flere plan: i fortiden, innover i seg selv, og geografisk på tvers av det amerikanske kontinent. Om østlig og vestlig filosofi, virkelighetsforståelse, og forholdet mellom intellekt og følelser.

"Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel" er en filosofisk roman om livskvalitet, og en undersøkelse av verdier. Men også en ærlig beretning om en far og hans elleveårige sønn. Under åpen himmel, og på en gammel, velholdt motorsykkel blir de henvist til seg selv og hverandre.

Boka er en fascinerende reise på flere plan: bakover i tid, innover i eget sinn og geografisk på tvers av det amerikanske kontinentet. Den handler om østlig og vestlig filosofi, romantisk og klassisk virkelighetsforståelse, og forholdet mellom intellekt og følelser.

Zen-buddhismen har meditasjonsøvelsen "bare å sitte stille". På en motorsykkel oppleves omgivelsene på en helt ny måte; du er i fullkommen kontakt med alt omkring, og får en overveldende følelse av å være til stede. For Robert M. Pirsig (f.1928) er motorsykkelen "først og fremst et mentalt fenomen". Å vedlikeholde en motorsykkel er å vedlikeholde seg selv.

"Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel" er blitt en internasjonal bestselger - og en kultbok.

Forlag Pax

Utgivelsesår 1997

Mange vil naturligvis hevde at dette ikke er reiseskildring, men en bok på det filosofiske plan. Mulig det, men jeg elsker beskrivelsen av selve turen.

Inspirerende og fin bok

"Pappa?"

"Hva?" En liten fugl flyr opp fra et tre like foran oss.

"Hva synes du jeg skal bli når jeg blir stor?"

Fuglen forsvinner over en åskam i det fjerne. Jeg vet ikke hva jeg skal svare. "Ærlig," sier jeg til slutt.

Somme tider er det litt bedre å være på reise enn å komme fram.

Jeg har sett disse myrene tusen ganger, men de er som nye hver gang. Kanskje er det ikke riktig å kalle dem fredelige og fordragelige. Jeg kunne like gjerne ha kalt dem grusomme og meningsløse. De er alt dette og mer til, men det virkelige ved dem overtrumfer alle omtrentlige begreper

Her gjaldt det å imitere læreren på en slik måte at han ble overbevist om at du ikke imiterte, men hadde fattet den dypere meningen med undervisningen og fortsatte på egenhånd med det som utgangspunkt. Det var det du fikk toppkarakterer for. Men originalitet, derimot, det kunne bli belønnet med hva som helst - fra toppkarakterer til stryk. Hele karaktersystemet sto som en klar formaning mot ethvert forsøk på selvstendighet.

Studentens største problem var den slavementaliteten som hadde slått rot i ham etter alle årene med pisk og gulrot, karakterer altså, en eselmentalitet som sa: "Hvis du ikke pisker meg, vil jeg ikke arbeide." Han ble ikke pisket, ergo arbeidet han ikke. Og sivilisasjonens kjerre, som det liksom var meningen han skulle bli opplært til å trekke, ble bare nødt til å knirke avgårde litt langsommere uten ham.

... i allefall i følge kritikerne i den britiske avisen Telegraph.

Det er ikke bare-bare å definere hva det er som skal til for å få kultstatus, men du kan jo lese litt mer hos Wikipedia.

Det spiller INGEN rolle hva boka handler om, så lenge coveret er pent! kremt

Vel.. Disse omslagene pirret interessen min lenge før baksiden var lest!

Vil du lese romaner som får deg til å tenke over de store spørsmålene i livet? Her har jeg samlet lesetips som både er lærerike, tankevekkende og underholdende.

Bøker som på ein eller annan måte handlar om å reise.

• "Øyeblikkets tyranni - rask og langsom tid i informasjonssamfunnet" av Thomas Hylland Eriksen
  • "No logo" av Naomi Klein
  • "Vernon God Little - a 21st century comedy in the presence of death" av D.B.C. Pierre
  • "Jeg har sett verden begynne" av Carsten Jensen
  • "Frys - vellykket nedfrysing av herr Moro" av Roy Andersson