Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel

en undersøkelse av verdier

Pax 1997 Heftet

Filosofisk roman om livskvalitet, og en undersøkelse av verdier. Boka er også fortellingen om en far og hans elleve år gamle sønn, som reiser rundt på en motorsykkel - en reise på flere plan: i fortiden, innover i seg selv, og geografisk på tvers av det amerikanske kontinent. Om østlig og vestlig filosofi, virkelighetsforståelse, og forholdet mellom intellekt og følelser.

"Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel" er en filosofisk roman om livskvalitet, og en undersøkelse av verdier. Men også en ærlig beretning om en far og hans elleveårige sønn. Under åpen himmel, og på en gammel, velholdt motorsykkel blir de henvist til seg selv og hverandre.

Boka er en fascinerende reise på flere plan: bakover i tid, innover i eget sinn og geografisk på tvers av det amerikanske kontinentet. Den handler om østlig og vestlig filosofi, romantisk og klassisk virkelighetsforståelse, og forholdet mellom intellekt og følelser.

Zen-buddhismen har meditasjonsøvelsen "bare å sitte stille". På en motorsykkel oppleves omgivelsene på en helt ny måte; du er i fullkommen kontakt med alt omkring, og får en overveldende følelse av å være til stede. For Robert M. Pirsig (f.1928) er motorsykkelen "først og fremst et mentalt fenomen". Å vedlikeholde en motorsykkel er å vedlikeholde seg selv.

"Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel" er blitt en internasjonal bestselger - og en kultbok.

Forlag Pax

Utgivelsesår 1997

Mange vil naturligvis hevde at dette ikke er reiseskildring, men en bok på det filosofiske plan. Mulig det, men jeg elsker beskrivelsen av selve turen.

For meg, som selv har faglig mekanisk, teknologisk og motorsykkelbakgrunn, ble nok de første 300 sidene i overkant teoretiske og akademiske. Det hadde kanskje hjulpet om jeg selv hadde universitetsutdannelse.
Noen av hans konklusjoner er jeg ikke enige i.
De 100 siste sidene var mer gjenkjennelige og interessante, for meg.

Inspirerende og fin bok

"Pappa?"

"Hva?" En liten fugl flyr opp fra et tre like foran oss.

"Hva synes du jeg skal bli når jeg blir stor?"

Fuglen forsvinner over en åskam i det fjerne. Jeg vet ikke hva jeg skal svare. "Ærlig," sier jeg til slutt.

Med vitenskapen som sitt mektige våpen har menneskene lagt verden for sine føtter og fått makt til forvandle ethvert naturfenomen til fantastiske manifestasjoner av sine egne drømmer om makt og rikdom - og som pris for dette har de måttet gi fra seg noe minst like dyrebart: forståelsen av hva det vil si å være en del av verden og ikke dens ubarmhjertige fiende.

Somme tider er det litt bedre å være på reise enn å komme fram.

Kvalitet ... du vet hva det er, likevel vet du det ikke. Men det er selvmotsigende. Like fullt er visse ting bedre enn andre, det er med andre ord mer kvalitet i dem. Men når du forsøker å si hva kvalitet er, atskilt fra de tingene som den er i, så sier det puff! Det er ingenting å snakke om. Men hvis du ikke kan si hva kvalitet er, hvordan vet du da hva det er, eller hvordan vet du at det i det hele tatt finnes? Hvis ingen vet hva det er, kan en like godt si at det i virkeligheten ikke eksisterer. Men det kan en ikke si, for det er tydelig at det eksisterer i virkeligheten. Hva skulle noe slikt som karakterer ellers vere basert på? Hvorfor skulle folk ellers betale en formue for visse ting og slenge andre ting på søppelhaugen? Det er selvinnlysende at visse ting er bedre enn andre .. men hva vil det si at de er 'bedre'? ... Det går rundt og rundt og rundt og rundt. Hjul som spinner og spinner uten å få feste noe sted. Hva pokker er kvalitet? Hva er det?

Jeg har sett disse myrene tusen ganger, men de er som nye hver gang. Kanskje er det ikke riktig å kalle dem fredelige og fordragelige. Jeg kunne like gjerne ha kalt dem grusomme og meningsløse. De er alt dette og mer til, men det virkelige ved dem overtrumfer alle omtrentlige begreper

Vil du lese romaner som får deg til å tenke over de store spørsmålene i livet? Her har jeg samlet lesetips som både er lærerike, tankevekkende og underholdende.

Det spiller INGEN rolle hva boka handler om, så lenge coveret er pent! kremt

Vel.. Disse omslagene pirret interessen min lenge før baksiden var lest!

Bøker som på ein eller annan måte handlar om å reise.

Imponerende bakgårdssalg på Filmens hus. Kvalitetslitteratur til veldig hyggelige priser (40/60/90/120 kr)! Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe noen ting i det hele tatt, jeg dro dit kun for å få en bekreftelse på at jeg ikke gikk glipp av noe, men endte opp med to fulle bæreposer (totalsum 500 kr).

• "Øyeblikkets tyranni - rask og langsom tid i informasjonssamfunnet" av Thomas Hylland Eriksen
  • "No logo" av Naomi Klein
  • "Jeg har sett verden begynne" av Carsten Jensen