Den niende innsikt

av (forfatter) og Jørn Roeim (oversetter).

Cappelen Damm 2008 Heftet

Et eldgammelt manuskript er funnet i Perus regnskog, med ni grunnleggende innsikter, som menneskene er forutbestemt til å erfare. Bokas hovedperson får vite om manuskriptet, og drar til Peru. Der motarbeider både Regjeringen og Kirken utbredelsen av manuskriptet, av frykt for visdommen det inneholder. Men gjennom hendelser og møter, erfarer hovedpersonen likevel åtte av manuskriptets innsikter. Det niende lar seg ikke avsløre like lett, men han forsøker likevel.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788204154842

EAN 9788204154842

Hovedpersonen møter en tidligere bekjent på en flyplass. Hun har vært i Peru, og forteller om et mystisk manuskript. Både regjeringen og kirken motarbeider forskningen på dette manuskriptet, og det kan være farlig å diskutere det åpent, noe hovedpersonen får føle på kroppen da han reiser til Peru.
Manuskriptet sies å inneholde 9 innsikter som menneskeheten skal erfare en etter en. Det er denne visdommen, som flere instanser føler seg truet av.
Det skal etterhvert vise seg vanskelig å finne den siste innsikten, for den lar seg ikke avsløre uten videre, men vår helt lar seg ikke stoppe.

Tankevekkende om livet og hvorfor vi lever.

Arbeidet med å skape en mer behagelig måte å overleve på er i seg selv blitt en grunn til å leve, og gradevis, ja, nesten metodisk, har vi glemt det opprinnelige spørsmålet...Vi har glemt at vi fremdeles ikke vet HVORFOR vi lever.

Foreldrene hennes har aldri løsnet grepet. Og i hennes situasjon har hun ikke noe annet valg enn å reagere voldelig. Det er den eneste måten hun kan oppnå en viss kontroll på. Når hun blir voksen, vil hun - på grunn av dette tidlige traumet - desverre tro hun er nødt til å kontrollere og dominere andre på samme måte. Dette karaktertrekket vil være dypt rotfestet i henne og gjøre henne like dominerende som foreldrene h ennes er nå, særlig når hun er sammen med sårbare mennesker, som for eksempel barn. ..........slik videreføres den psykiske volden fra den ene generasjonen til den neste.

Vil du lese romaner som får deg til å tenke over de store spørsmålene i livet? Her har jeg samlet lesetips som både er lærerike, tankevekkende og underholdende.

• "Shambhalas hemmelighet - på søking etter den ellevte innsikt" av James Redfield
  • "Den tiende innsikt - om å holde fast på visjonen" av James Redfield
  • "Himmelske samtaler - bok 2" av Neale Donald Walsch
  • "Himmelske samtaler - bok 1" av Neale Donald Walsch
  • "Vekk din indre healer - gjenskap forbindelsen til universet ved hjelp av de nye energifrekvensene" av Eric Pearl
  • "Det virkelige folket" av Marlo Morgan
  • "Kunsten å være lykkelig - en håndbok i å leve" av Dalai Lama
  • "En ny jord - om å ta det indre bevissthetsspranget mot åndelig oppvåkning" av Eckhart Tolle
  • "Kvinner som løper med ulver - myter og fortellinger om villkvinne-arketypen" av Clarissa Pinkola Estés
  • "Det er nå du lever - en veiviser til åndelig opplysning" av Eckhart Tolle
  • "Kunsten å leve" av Jan Vincents Johannessen