Munken som solgte sin Ferrari

om å virkeliggjøre sine drømmer og realisere sin skjebne

av (forfatter) og Vigdis Fretheim (oversetter).

Damm 2005 Heftet

Den middelaldrende stjerneadvokaten Julian Mantle er dypt ulykkelig og klapper sammen under et rettsforhandlingsmøte. I steden for å dø legger han kursen mot helt andre horisonter. Boka forteller historien om den tidligere advokatens oddysé som ender i en landsby høyt oppe i Himalaya, hos vise og fredfylte munker som lever etter evigunge prinsipper og tidløse teknikker som ser ut til å frigjøre både sinnet, kroppen og sjelen.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788204116314

EAN 9788204116314

Serier Sjel, kropp og sinn Damm pocket

Denne boken fikk jeg anbefalt av en vennine og den er veldig annerledes og bra. Det handler om en advokat som møter veggen og velger å reise på en pilgrimsreise for å finne munkene i en eller annen hemmelig tempelorden i ørkenen. Hvordan han kom seg dit er ikke så nøye, men fortellingen som han kommer tilbake med og deler med sin yngre advokat pad-i-wan er veldig viktig. De to møtes etter flere år, og de tilbringer hele dagen og natten sammen. Den unge advoktaten har blitt litt eldre og mistet litt den gnisten han hadde for yrket, han er på god vei, ned den samme veien som den eldre advokaten gjorde og dette vil han selvsagt hjelpe sin unge prodige med å takle. Det er igjennom denne historien at man får vite ingrediensene til det beste livet og det er en fin vinkling på det tusen års gamle spørsmålet: meningen med livet! Det jeg ikke er helt enig i er at han mener at man må si opp jobben sin, ta en risiko og følge drømmene sine for å oppnå denne livsgleden som alle menneskene er ute på beite og leter etter. Er gresset grønnere på andre siden? Jeg tenker ikke det er så enkelt som ja eller nei, det er mange fortoninger av grønnfarger. Jeg er ikke noen ekspert, men jeg vil tørre å påstå at livsglede er opptil den enkelte og enhver og det er svært individuelt om de det gjelder er fornøyd eller misfornøyd eller kanskje ikke har tenkt over livet sitt. Uansett, så passer denne boken for alle type mennesker, uansett hvilke faser i livet de er, for det er mange små og gode råd som kan tas til ettertanke.

Bekymring får din dyrebare mentale energi og ditt potensial til å lekke ut, akkurat som luften son lekker ut av en sykkelslange. Snart har du ikke noe energi igjen.

De menneskene som tenker de samme tankene hver dag, tanker som for det første er negative, har fått dårlige mentale vaner. Heller enn å fokusere på alt det gode i sitt liv og tenke på måter å gjøre alt enda bedre på, er de fanger av sin fortid.

"Tankene er helt vitale, levende vesener, små energibunter, om du vil. De fleste mennesker ofrer ikke tankenes natur en tanke ,men ikke desto mindre er det kvaliteten på din tenkning som avgjør din livskvalitet."

"En engstelig tanke er som et foster : Det er lite i utgangspunktet, men begynner å vokse og bli større. Snart begynner det å leve sitt eget liv. "

Vil du lese romaner som får deg til å tenke over de store spørsmålene i livet? Her har jeg samlet lesetips som både er lærerike, tankevekkende og underholdende.

• "En ny jord - om å ta det indre bevissthetsspranget mot åndelig oppvåkning" av Eckhart Tolle
  • "Lev her og nå! - lev i nået - få ny energi og balanse" av Eckhart Tolle
  • "Kunsten å være lykkelig - en håndbok i å leve" av Dalai Lama
  • "Den tiende innsikt - om å holde fast på visjonen" av James Redfield
  • "Himmelske samtaler - bok 1" av Neale Donald Walsch
  • "Tirsdager med Morrie - en gammel mann, en ung mann og livets viktigste lærdom" av Mitch Albom
  • "Kvinner som løper med ulver - myter og fortellinger om villkvinne-arketypen" av Clarissa Pinkola Estés
  • "Det er nå du lever - en veiviser til åndelig opplysning" av Eckhart Tolle
  • "Lykkelige mennesker leser og drikker kaffe" av Agnès Martin-Lugand
  • "Menn er fra Mars, kvinner er fra Venus - kunsten å forstå det motsatte kjønn" av John Gray
  • "Alef" av Paulo Coelho
  • "Himmelgraven" av Xinran