Det tapte symbol

av (forfatter) og Kjell Olaf Jensen (oversetter).

Bazar 2009 Innbundet

Robert Langdon må på kort varsel overta som foredragsholder for å hjelpe sin venn Peter Solomon. En gjenstand blir oppdaget og Langdon gjenkjenner den som en invitasjon til en glemt verden. Når Peter blir brutalt kidnappet, forstår Langdon at hans eneste håp for å redde vennen er å akseptere den mystiske invitasjonen. Dette er den tredje romanen om Robert Langdon.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2009

Serie Robert Langdon (3)

Genre Thrillere

Omtalt sted Washington D.C.

Det er sjelden at jeg gir en bok terningkast mer enn fire, men her måtte jeg strekke meg til terningkast fem. For mange år siden leste jeg Da Vinci koden og nå er jeg tilbake til Dan Brown.

Den tredje boken om Robert Langdon er tradisjonen tro spekket med symbolikk og mystikk, puslespill og gåter. Dan Brown fletter inn mengder av kuriøse fakta, som i følge ham selv er helt reelle. Så langt, alt vel. Problemet er at selve fortellingen ser ut til å ha kommet i annen rekke, og mangler troverdighet. Den er til tider langtekkelig og uten fremdrift - jeg tror forfatteren med fordel kunne kuttet et par hundre sider. Videre er flere av detaljene irriterende upresise, spesielt terminologien som er brukt i forbindelse med datamaskiner og Internett. Men det er likevel hovedpersonens endimensjonalitet som er mest forstyrrende - Robert Langdon virker fullstendig blottet for et normalt følelsesliv, og er en minst like flat karakter som selveste James Bond.

Historien hadde nok fungert bra som Hollywoodfilm, men i bokform holder det ikke hele veien hjem. Interessante og kuriøse fakta trekker imidlertid opp helhetsinntrykket. Terningkast fire.

Dette var helt klart den beste boken i serien, spør du meg.

Må leses! Rett og slett!.

Å leve i verden uten å bli klar over verdens mening er som å vandre omkring i et stort bibliotek uten å røre bøkene.

Kroppen min er bare en beholder for min mektigste skatt... tankene mine.

Det vi har gjort bare for oss selv, dør med oss. Det vi har gjort for andre og for verden, blir igjen og er udødelig.

Alle store sannheter er enkle.

Hvis historien i det hele tatt har lært oss noe som helst, så må det være at de underlige tankene vi latterliggjør i dag, en vakker dag kommer til å bli tiljublede sannheter.

Eit tilfeldig besøk på ein brukthandel resulterte i eit fullt nett med bøker - 19 stk - til NOK 40,00 Kjekt!

Bøker som har skuffet meg på en eller annen måte. Som regel helt greie bøker,men som jeg trodde var bedre.

Denne lista er et lite utvalg på 10 bøker som gir en spennende og til tider uhyggelig stemning. Noen har spor av humor i seg, mens andre er gravalvorlige.
Kort sagt, dette er bøker som setter følelsene i sving.

Nummereringen er tilfeldig.

Her samlar eg dei bøkene eg har i bokhylla mi. På denne måten kan eg sjølv få oversikt over kva eg har lese og kva som bør lesast før eg tar av hos bokhandlaren. Pensumbøkene tar eg ikkje med;)

Bøker som inneholder mysterier du bare må finne ut av.

• "Iskaldt bedrag" av Dan Brown
  • "Den digitale festning" av Dan Brown