I morgen var jeg alltid en løve

Cappelen 2006 Heftet

Kjøp bøker hos haugenbok.no

Arnhild Lauveng var innlagt som schizofren på psykiatriske avdelinger i ti år. Hun var psykotisk og selvdestruktiv, og knuste glass for å skjære seg til blods med skårene. Men hun overvant sykdommen, og i dag arbeider hun som psykolog. Hun er dermed i stand til å uttale seg både som fagperson og som tidligere pasient. I boken tar hun oss med inn i en verden av stemmer og hallusinasjoner, og hun viser hvordan vrangforestillinger og symptomer har sin egen logikk og mening.

I ti år var Arnhild Lauveng innlagt som schizofren på psykiatriske avdelinger. Hun var psykotisk og selvdestruktiv, og knuste glass for skjære seg til blods med skårene. I dag arbeider hun som psykolog, utdannet ved Universitetet i Oslo.
Arnhild Lauveng overvant schizofrenien, og er i dag i stand til å uttale seg både som fagperson og tidligere pasient. Hun tar oss med inn i en verden av stemmer og hallusinasjoner, av rotter som løper etter henne i flokk, og ulver som glefser etter henne, med gule øyne og siklende gap. Hun viser oss hvordan vrangforestillinger og symptomer har sin egen logikk og mening.
Hennes kamp for å bli frisk, hjulpet av helsevesenet og av en mor og søster som nektet å gi opp håpet, er sterk lesning om en seier de færreste tror er mulig.
Arnhild Lauveng (f. 1972) er utdannet cand. psychol. ved Universitetet i Oslo, og praktiserende klinisk psykolog. Hun er en aktiv foredragsholder, og mottok i 2004 «Prisen til fremme av ytringsfriheten i psykisk helsevern».
Les utdrag fra boken [pdf]

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788202264642

EAN 9788202264642

Serie Cappelens utvalgte billigbøker

Genre Personlige beretninger

Utifrån min egen erfarenhet från psykiatrin såsom patient och anhörig blev jag både arg, upprörd och glad när jag läste den här boken. Arg på idiotiska felbehandlingar, upprörd över dpligt bemötande från poliser och vårdpersonal och glad för de exempel på bra bemötande som hon gav. En bok som många skulle behöva läsa och ta till sig. Jag gjorde det med glädje!

Dette var en utrolig gripende og sterk bok som kan gi et lite innblikk i hvordan det oppleves å leve med en sykdom som preger livet i så stor grad. Denne boken gir en viktig stemme til pasienter, en bok med ettertanke til de som arbeider i systemet og gir en bredere forståelse av noe, som for mange, er helt ukjent. Noe tung tidvis, da den er skrevet relativt faglig. En god leseropplevelse som jeg anbefaler videre!

Bra tittel på boka :) veldig lærerik og innsiktsfull. Fint å komme under huden på en med en så alvorlig sinnslidelse som schizofreni. Bra fortalt, og fint å lese om ei som hadde så sterke symtomer i så mange år, og klarte å bli helt frisk. Anbefales.

Det er ikke alltid slik at man blir klok av skade, av og til blir man bare skadet.

Det er ikke så lett å gjenkjenne godhet når verden har vært vond så lenge. Og det er ikke så lett å tro på seg selv når ingen andre har gjort det på lenge.

Livet er stort og komplisert og sammensatt, og det finnes ingen fasit. Fasiter passer i mattestykker, ikke i virkeligheten.

Før levde jeg mine dager som sau. Hver dag samlet alle gjeterne på avdelingen til felles utmarsj i flokk Og som gjetere flest bjeffet de kvasst hvis noen nølte med å gå ut døra. Det hendte jeg brekte litt, lavt, idet de drev meg igjennom gangene, men ingen spurte noengang om hvorfor - når man først er gal, kan man like gjerne breke.

Før levde jeg mine dager som sau. I samlet flokk drev de oss langs gangveiene rundt sykehuset, en langsom uensartet saueflokk av individer ingen tenkte på å se. For vi var blitt en flokk, og hele flokken skulle ut og gå, og hele flokken skulle lukkes inn igjen.

Før levde jeg mine dager som sau. Gjeterne klippet manken min og stusset klørne så jeg lettere skulle gli inn i flokken. Jeg tasset av gårde blant pent friserte esler, bjørner, ekorn og krokodiller Og lurte på hvorfor ingen ville se.

For jeg levde mine dager som sau mens alt i meg lengtet etter å jage over savannene. Og jeg lot meg drive fra kve til innhegning til fjøs når de sa at det var det som var best for en sau. Og jeg visste at det var feil. Og jeg visste at det ikke ville vare evig.

For jeg levde mine dager som sau. Men i morgen var jeg alltid en løve

Det er viktig å kjenne på hva vi vil, for det er en god pekepinn på hvordan vi kan gi livene våre mening og glede.

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Oppslagsverk, romaner og biografier om psykiske vanskeligheter og tanker tenkt rundt det, død og harde tider.

Denne listen inneholder bøker om folk på siden av samfunnet. Folk med og uten diagnoser, som kan lære oss mer om folk flest. Noen er ekte folk andre er litterære skikkelser

Bøker som sitter i kroppen lenge etter at de er utlest, og som får deg til å tenke. Og gråte. Og smile. Og nyte hvert ord. Og elske å lese!

Diverse bøker som handlar om psykiatri, psykisk helse og liknande.

• "Unyttig som en rose" av Arnhild Lauveng
  • "Sebrapiken" av Sofia Åkerman
  • "Å spise blomster til frokost" av Synne Sun Løes
  • "Hvis jeg forsvinner, ser du meg da?" av Kristine Getz
  • "Prozac nation - ung og deprimert i USA" av Elizabeth Wurtzel
  • "Jeg tenker nok du skjønner det sjøl - historien om Christoffer" av Jon Gangdal
  • "Uro - en reise i det moderne selvet" av Finn Skårderud
  • "3096 dager" av Natascha Kampusch