Hvis jeg forsvinner, ser du meg da?

Aschehoug 2012 Innbundet

Sommeren 2010 sto 27 år gamle Kristine Getz fram i et debattinnlegg i Aftenposten og fortalte om sine 10 år med spiseforstyrrelser: "Ti år med spiseforstyrrelser tilsvarer 3650 dager fylt av selvhat, selvsabotasje og skam." Vendepunktet kom da Kristine begynte å blogge. Ved å sette ord på sine innerste tanker og følelser, og ved å blottlegge seg, kunne egenterapien begynne. Kristine klarer å beskrive en spiseforstyrrelse slik at vi faktisk forstår hva denne ubegripelige sykdommen går ut på, og hva den gjør med en. Hun skriver gripende og nådeløst ærlig, og vi tror på henne når hun midt i håpløsheten forteller at hun vil bli frisk. Derfor er dette også en bok full av optimisme og livsvilje.

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788203239908

EAN 9788203239908

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Kristine Getz

En helt fantastisk vond, vakker og hjerteskjærende bok om Kristine, om angsten, om spiseforstyrrelsen, om familieforhold, om kjærligheten, om redsel og smerte. Jeg krympet meg i stolen da jeg leste, kjente på de fæle følelsene, kjente meg igjen, håpet og heiet og gråt litt, følte på angsten, men herregud, så flott. Kristine er min superhelt.

Jeg ble rørt, jeg ble engasjert og jeg følte virkelig med Kristines kamp med angsten, depresjonen og spiseforstyrrelsen. Og jeg beunderer virkelig Kristine for hennes ærlighet, åpenhet og pågangsmot!

Les hele anmeldelsen på: ritaleser.com

Boken har i mine øye to hovedbudskap;
Ett til oss «friske» som ser på anoreksi som en slags motediagnose, som bare går ut på å få den perfekte kroppen. Det er FEIL! Anoreksi er en meget alvorlig psykisk sykdom, faktisk en av de mest dødelige blant unge jenter.

Og kanskje det viktigste; ett budskap til de som er syke: Det er en vei ut! Ja, det krever masse hard jobbing og mange vanskelige avgjørelser – men det er mulig!

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Dette var en leseopplevelse uten sidestykke! Jeg følte jeg var i hodet til Kristine - og det er en mørk og destruktiv plass og være når hun er fanga i anoreksien. Jeg blei nesten litt tom for pust, det var bare helt enormt! I tillegg så er jo boka et veldig godt bilde på at det går an og komme seg ut av anoreksien - og over på den andre siden. Dette beskriver Kristine med enorm fortellerstemme.
Jeg slukte boka iløpet av en dag, og kommer til og lese den igjen. Og igjen. Det er en veldig viktig bok om dette temaet. Jeg har lest mange bøker om anoreksi, men denne er uten tvil den beste.

Å skamme seg over en psykisk lidelse er som å helle bensin på et bål man samtidig prøver å slukke.

Når vi forstår mer, tåler vi mer. Og om vi kan forstå mer, kan det bli enklere å vite hvordan vi skal forholde oss på nyttige vis.

Problemet er ikke at hun ikke ser en løsning på sitt problem. Problemet er at hun ikke ser at hun har et problem. (Finn Skårderud)

Jeg forstod ikke hvor iskaldt og ensomt livet var før jeg begynt å føle igjen. Før jeg lo med magen. Før jeg smilte med øynene og klemte med hele meg. Og aldri igjen skal jeg gi slipp på all den varmen, alt dette livet.

Det var ikke før jeg fikk tilbake en følelse av å høre til, en følelse av å bli satt pris på, at jeg innså hvor forferdlig vondt og trist det var å leve i isolasjon.

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Diverse bøker som handlar om psykiatri, psykisk helse og liknande.

Bloggernes og bokelskernes kvinnekanon
- listen over bøker av og om kvinner alle menn burde lese.

Hos Karen

Bøker jeg har lest av forskjellige grunner i år. Alle hjerter gleder seg! :)

• "Fra asken til ilden" av Hege Arstad
  • "Noe i meg er sterkere enn jeg - en beretning om anoreksi" av Astrid Høgevold