Mr Tourette og jeg

av (forfatter) og Astrid Nordang (oversetter).

Cappelen Damm 2009 Innbundet

Impulsiv oppførsel med overraskende lyder og ritualer styrer Pelles liv helt fra barndommen av. Som voksen drar tvangstanker og ritualer Pelle lenger og lenger ned. En dag hører han en svensk professor snakke om Tourettes syndrom på radioen. Finnes det flere som ham? Ti år senere er Pelle nesten helt frisk.

Impulsiv oppførsel med overraskende lyder og ritualer styrer Pelles liv helt fra barndommen i Nord-Trøndelag. Ingen kan gi noen forklaring. Likevel klarer Pelle seg gjennom ungdomsårene. Han har drag på damer og er god til å spille ishockey. Selv føler han seg som en idiot.

Som voksen drar tvangstanker og ritualer Pelle lenger og lenger ned. Det tar flere timer å passere en dørterskel. Han slutter å vaske seg og gå på toalettet og flytter inn i et bilvrak på et gammelt fabrikkområde i Oslo. Der lever han på spareribs og juice - den eneste maten som ikke bringer smitte.

Noen timer før Pelle blir arrestert for narkotikabesittelse, hører han en svensk professor snakke om Tourette syndrom på radioen. Finnes det flere som ham? Ti år senere er Pelle frisk. Så frisk som han vil bli.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788202290795

EAN 9788202290795

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Pelle Sandstrak

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Den beste måten å hedre sine hjelpere på, er å ta imot hjelpen.

Det beste med å fantasere frem ting, er at ingen kan motsi en, ingen vet hva som er riktig og galt, det finnes ingen fantasifasit, idioter såvel som genier kan fantasere.

Oppsøk faren og faren våger ikke å oppsøke deg.

Det finnes nok ingen dypere mening bak enkeltmenneskets smerte eller nytelse. Man har flaks eller uflaks. Noen får mye motstand, andre kjenner knapt at de lever. Ulike odds og ulike muligheter. Men fremfor alt finnes det muligheter. Muligheter er håp, og håpet er personlig.

Jeg blir alltid like trøtt og forvirret og lei av den hovedstadsdialekten, den tar liksom aldri slutt, som å spise semulegrynsgrøt med sement i.

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Denne listen inneholder bøker om folk på siden av samfunnet. Folk med og uten diagnoser, som kan lære oss mer om folk flest. Noen er ekte folk andre er litterære skikkelser

• "En annerledes barndom - en autist forteller sin historie" av Iris Johansson
  • "Jordmora" av Katja Kettu
  • "Nattergalens død - en Nina Borg-roman" av Lene Kaaberbøl
  • "En sang om lengsel" av Andrea Levy
  • "Kjære Gabriel - et brev" av Halfdan W. Freihow
  • "Lukkede rom" av Care Santos
  • "Skam" av Karin Alvtegen