Prozac nation

ung og deprimert i USA

en erindringsbok

Aschehoug 2000 Innbundet

Ti år gammel var forfatteren et oppvakt barn med ei strålende framtid. Tolv år gammel skar hun opp leggene i jentegarderoben. Studietiden var preget av depresjon, rusmisbruk, selvmordsforsøk og innleggelser før hun fikk begynne med Prozac, som kombinert med andre medikamenter har virket sporadisk. Her forteller hun om ei ung kvinnes mørke uforsonlige følelsesliv og gir stemme til en hel generasjon av tilsynelatende vellykkete unge kvinner som lider av depresjon og desperasjon.

Ti år gammel var Elizabeth Wurtzel et svært oppvakt og strålende barn med en lovende fremtid. Tolv år gammel skar hun opp leggene i jentegarderoben og lyttet til Velvet Underground. Studietiden var preget av depresjon, rusmisbruk, selvmordsforsøk og innleggelser før hun langt om lenge fikk begynne med Prozac, også kalt lykkepillen, kombinert med andre medikamenter som alle har virket sporadisk.
Prozac Nation er en sterk, hjerteskjærende, og ofte svært morsom beretning om en ung kvinnes mørke uforsonlige følelsesliv. Med stor selvinnsikt, ironi og trassig selvoppholdelsesdrift gir Elizabeth Wurtzel her stemme til en hel generasjon tilsynelatende vellykkete unge kvinner som lider av depresjon og desperasjon.
Elizabeth Wurtzel har også skrevet: BITCH. En hyllest til brysomme kvinner og Smarte råd til smarte jenter.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788203224737

EAN 9788203224737

Omtalt sted USA

Omtalt person Elizabeth Wurtzel

One of the terrible fallacies of contemporary psychotherapy is that if people would just say how they felt, a lot of problems could be solved.

That's the thing about depression: A human being can survive almost anything, as long as she sees the end in sight. But depression is so insidious, and it compounds daily, that it's impossible to ever see the end. The fog is like a cage without a key.”

And the scariest part is that if you ask anyone in the throes of depression how he got there, to pin down the turning pont, he'll never know. There is a classic moment in The Sun Also Rises when someone asks Mike Campbell how he went bankrupt, and all he can say in response is, "Gradually and then suddenly." When someone asks how I lost my mind, that is all I can say too.

Jeg vil forklare hvor utmattet jeg er. Selv i mine drømmer.
Hvordan jeg våkner opp sliten. Hvordan jeg blir druknet av en slags svart bølge.

Å dele barn med et menneske du har begynt å forakte, må være nesten som å komme ut for en bilulykke og så bli tvunget til å bruke resten av livet til å besøke den lamme i den andre bilen.

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Emosjonelle bøker, med karakterar som legg ut på vandring inn i ukjend terreng, ofte etter ei slags krise.

Diverse bøker eg skal lese før august.

Dette er en liste over bøker jeg har lest, og sett filmatisert.

Bøker jeg har lest

• "Mer, nå, igjen - selvbiografi om avhengighet" av Elizabeth Wurtzel