Jeg vil ikke dø, jeg vil bare ikke leve

av (forfatter) og Astrid Nordang (oversetter).

Cappelen Damm 2009 Innbundet

Forfatteren har doktorgrad i teologi, og i Sverige er hun en aktiv debattant og skribent. Siden tjueårsalderen har hun hatt diagnosen manisk depressiv. Her skriver hun sterkt og personlig om sine mørke stunder. Hun tar leseren med på sine filosofiske refleksjoner rundt livet og døden.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788202308360

EAN 9788202308360

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Ann Heberlein

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Det gjør meg så inn i helvete forbanna når mennesker som sannsynligvis aldri har krøpet rundt på badegulvet med angsten dunkende i mellomgulvet, stått ved sporet klar til å hoppe, vært våkne fem døgn i strekk, sittet med kniven mot strupen, fått tvangstrøye på lukket avdeling, foraktfullt sier at «vi må akseptere at livet ikke alltid er gøy. Vi må også kunne ha det dårlig.» Fuck you. Som om stavgang og gulrotjuice og klemmer og oppbyggelig litteratur skulle kunne løse hele greia. Som om angst og depresjon og selvmordstanker først og fremst er en holdning.

Det totale nederlaget handler verken om boligmangel eller arbeidsløshet. Det totale nederlaget er den manglende evnen til å takle livet. Den manglende evnen til å være lykkelig. Den manglende evnen til å ta imot kjærlighet. Den manglende evnen til å gi kjærlighet. Den manglende evnen til å leve. Den koden hvert menneske forventes å knekke. Livet. Det nederlaget. Alt det som lykkebegrepet skal romme.

«Bare du blir lykkelig. Bare du blir lykkelig, så kan du gjøre hva du vil.» Det sier foreldrene til barna sine, i beste mening, og skaper en forferdelig prestasjonsangst hos dem. For finnes det noe vanskeligere enn det? Å være lykkelig? Bare det? Bare være lykkelig?

(Og «psykiske lidelser»? Hva er det for et jævla begrep? Som å sause sammen benbrudd med diabetes og ALS og lungekreft og vannkopper og leukemi og kalle det «fysiske lidelser». Det holder ikke. Men det går fint an å sause sammen depresjon og schizofreni og ADHD og sykloide psykoser og autisme og psykopati og utbrenthet og Aspbergers syndrom og bipolar lidelse. Helt uproblematisk, det.)

Jeg vil ikke dø, jeg vil bare ikke leve. Det er en ekte apori, et uløselig filosofisk dilemma

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Rett og slett bøker med smakfulle titler!

Bøker jeg leste i løpet av året

Tema: Psykisk Helse

• "For å overleve - en bok om selvskading" av Sofia Åkerman